Spørgsmål og svar

Spørgsmål om rejseforsikring

Hvilke aktiviteter på min rejse dækkes af rejseforsikringen?

Din rejseforsikring dækker en lang række aktiviteter. Nogle aktiviteter dækkes ikke.

Se oversigten her >

Er jeg dækket, når jeg er på skiferie?

Hvis du har købt en almindelig rejseforsikring er du ikke dækket ved skader opstået som følge af skisport. Du kan nemt blive dækket ved at købe en skirejseforsikring eller vælge at tilkøbe et skitillæg til din rejseforsikring.

Læs mere om vores skirejseforsikringer her >

Kan jeg tegne et skitillæg eller en skirejseforsikring, hvis jeg skal rejse mere end 30 dage?

Ja, det er muligt at tegne et skitillæg eller en skirejseforsikring, der har en planlagt varighed på mere end 30 dage.

Hvordan er jeg dækket ved en mistet forbindelse?

Forsikringen dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter, som kræves for at nå frem til din destination (både ved udrejse og hjemrejse), når du på grund af uforudsete hændelser forsinkes på vej til afgangsstedet og derfor forpasser en planlagt, bestilt afgang, hvis det IKKE er noget, flyselskabet er forpligtet til at dække.

Forsikringen dækker en ny billet op til samme klasse som den oprindelige billet. Op til i alt DKK 2.000 pr. dag pr. person for udgifter til hotelovernatning, måltider og lokal transport. Toiletartikler og tøj kan også dækkes, hvis indkvartering på hotel er nødvendigt, og din bagage ikke udleveres.

Hvilke tilvalg er der til de forskellige rejseforsikringer?

Med vores forskellige tilvalg kan du tilpasse din Ung, Basis eller Plus rejseforsikring, så den passer præcis til dine behov.

Du kan tilkøbe dækning for:

  • Afbestilling
  • Bagage og ansvar
  • Ulykke
  • Skisport (OBS! Der skal tegnes et tillæg for skisport, hvis du skal være dækket for alle typer skader opstået i forbindelse med skisport).

Kontakt vores kundeservice på tlf: +45 33 25 25 25 for at høre nærmere.

Hvad gør jeg, hvis jeg er ude at rejse og gerne vil købe en rejseforsikring?

Du skal senest ved afrejse fra dit hjemland købe forsikringen, inklusiv eventuelle tillægsdækninger. Hvis du allerede er taget afsted kan du kontakte vores kundeservice, som kan rådgive dig om mulighederne for at tegne en forsikring på det pågældende tidspunkt.

Hvordan er jeg dækket ved forsinket ankomst på enten udrejse eller hjemrejse?

Hvis den offentlige transportudbyder, du skal rejse med, er forsinket, så du ankommer mere end 3 timer for sent til din destination på udrejsen eller til dit afgangssted på hjemrejsen, betaler forsikringen en godtgørelse. Godtgørelsen udbetales som et fast beløb. Hvis forsinkelsen overstiger 3 timer, udgør godtgørelsen DKK 200 pr. forsikrede pr. skade. Hvis forsinkelsen overstiger 12 timer, udgør godtgørelsen yderligere DKK 500 pr. forsikrede pr. skade. Hvis der er forsinkelse både på udrejsen og hjemrejsen er det 2 separate skader. Hvis du også får en forsinkelse på et mellem destinationstop, som ikke blot er transfer, gælder forsikring også.    

Hvordan er jeg dækket i forbindelse med forsinkelser i selve lufthavnen?

Ingen af vores forsikringer dækker personlige forsinkelser til flyafgangen, mistet afrejse eller mistet tilslutningsfly, der opstår som følge af kø i pas eller sikkerhedskontrol i lufthavnen.

Vores dækning Forsinket Fremmøde dækker i tilfælde af, at du på grund af uforudsete hændelser bliver forsinket på din vej til lufthavnen og ikke kan nå mininumstidspunktet for in-checkning, som er oplyst af flyselskabet eller lufthaven. Her refunderer vi nødvendige og rimelige ekstraomkostninger for at nå frem til din endelige destination.

Er jeg forsikret, hvis jeg vælger at arbejde 'hjemmefra' i udlandet?

Hvis du beslutter dig for at arbejde 'hjemmefra' fra din feriebolig i udlandet, betragtes det som en ferie, selvom du fortsætter med at arbejde for din danske arbejdsgiver.

Du vil være dækket af Europæiske ERVs privat enkeltrejseforsikring eller årsrejseforsikring i denne situation. Find en rejseforsikring her >

Vær opmærksom på, at det er vigtigt at undersøge, om din opholdssituation påvirker din skattebetaling eller ansættelsesstatus.

Vi anbefaler også altid at følge Udenrigsministeriets rejsevejledning.

Hvis din rejse arrangeres af din arbejdsgiver og dækkes af dem, betragtes det som en forretningsrejse, og du skal have en erhvervsrejseforsikring. Her har vi forskellige tilbud afhængig af antal medarbejdere. Find en erhvervsrejseforsikring her >

Hvordan er jeg dækket ved et studieophold i udlandet?

Hvis du skal studere i udlandet kan du tegne en forsikring hos Europæiske ERV, så du er dækket både på dit studie og i fritiden. Når du har tegnet en police, kan Europæiske ERV fremsende en engelsk bekræftelse på din police samt dækninger, såfremt den udenlandske uddannelsesinstitution stiller krav herom.

Hvad er mine muligheder for at klage?

Hos Europæiske ERV vægter vi kundeservice meget højt. Derfor vil vi gerne høre fra dig, hvis du er utilfreds med den service eller sagsbehandling, du har fået hos os.

Læs mere om dine muligheder for at klage her >

Hvad er forskellen på en Rejseforsikring Basis, Rejseforsikring Plus og Rejseforsikring Ung?

Alle 3 forsikringer dækker de vigtigste elementer som sygdom og hjemtransport i den dækningszone, du har valgt samt nogle andre dækninger. Med Plusdækningen får du dog flere dækninger end du gør med Basis og med Basis får du flere dækninger end med Ung. Se nedestående dækningsoversigt, for at få det fulde overblik over hvilke dækninger, du får på de 3 forskellige forsikringer.

Se dækningsoversigt (pdf) her >

Hvor lang tid dækker min enkeltrejseforsikring?

En enkeltrejseforsikring dækker i den periode som fremgår af policen.

Skal jeg have det blå kort med på rejsen?

Hvis du har tegnet en forsikring gennem Europæiske ERV, dækker vi de omkostninger du måtte have i forbindelse med en dækningsberettiget skade. Ved køb af rejser indenfor EU/EØS bliver du bedt om at oplyse nummeret på dit blå EU-sygesikringskort til vores alarmcentral Europæiske ERV Alarm.

Læs mere om det blå kort her >

Hvordan er jeg dækket, hvis min bagage er forsinket?

Forsikringen dækker rimelige og nødvendige udgifter til rimelige erstatningsindkøb til eksempelvis tøj og toiletartikler, hvis din indtjekkede bagage bliver forsinket på udrejsen og ikke ankommer sammen med dig til din destination.

Basis dækning: Forsikringssummen er op til DKK 600 pr. forsikrede pr. døgn i op til maksimalt 3 døgn. Den maksimale erstatning kan ikke overstige DKK 1.800 pr. forsikrede eller pr. stykke bagage.

Plus dækning: Forsikringssummen er op til DKK 1.000 pr. forsikrede pr. døgn i op til maksimalt 3 døgn. Den maksimale erstatning kan ikke overstige DKK 3.000 pr. forsikrede eller pr. stykke bagage.

Hvordan er du dækket ved flyselskabs/rejseselskabs konkurs?

Forsikringen dækker ikke udgifter som vedrører, skyldes eller er opstået direkte eller indirekte som følge af konkurs.

Inden afrejse
Forsikringen dækker ikke afbestilling som følge af konkurs.  Hvis rejsen er betalt med kreditkort, er der under visse omstændigheder mulighed for, at pengene kan refunderes.  Vi anbefaler derfor, at du retter henvendelse til dit pengeinstitut herom.  Hvis rejsen ikke er betalt med kreditkort, så kan du melde tabet til den svenske rejsegarantiordning, Kammarkollegiet i Sverige. 

På rejsen
Forsikringen dækker ikke i tilfælde af konkurs. For refusion af ekstraudgifter kan du kontakte Rejsegarantifonden - www.rejsegarantifonden.dk.

Hvordan er det med visum og rejseforsikring til Storbritannien efter Brexit?

Visum

Du kan som borger i EU, EØS eller Schweiz, fortsat rejse til Storbritannien på ferie eller på rejser af kort varighed uden, at du skal bruge et visum. 

Rejseforsikring

Efter Brexit er trådt i kraft vil du stadig kunne bruge det blå EU-sygesikringskort i Storbritannien på fx ferie. Det blå kort giver dig udelukkende ret til nødvendig behandling, hvis du f.eks. bliver syg under dit ophold. Vi anbefaler derfor, at du køber en rejseforsikring hos os, så du er dækket ved behov for fx hjemtransport samt du også får adgang til vores alarmcentral 24/7. 

Hvordan er jeg dækket ved naturkatastrofer/terrorhandling/ekstremt vejr?
  • Det er godt at vide, hvordan du er dækket ved en naturkatastrofe, terrorangreb eller ekstremt vejr det sted, du er på ferie eller en destination du overvejer at rejse til. Vi har derfor samlet de oftest stillede spørgsmål og svar, der er i forbindelse med disse begivenheder og hvordan de forskellige forsikringer dækker i tilfælde af dette. Find mere informa... Læs mere >

Spørgsmål om skader

Generelle spørgsmål om skader
  • Hvad gør jeg i tilfælde af et akut skadetilfælde?
    Befinder du dig i udlandet og har du brug for hjælp, kan du kontakte vores alarmcentral 24 timer i døgnet alle årets dage på telefon +4570109030
  • Hvordan anmelder jeg en skade?
    Du kan anmelde din skade online ved at klikke på linket Anmeld skade til højre her på siden. Du har også mulighed for at kontakte vores skadeafdeling på telefon +45 33 25 25 25 eller på skade@erv.dk.
  • Hvordan får jeg udbetalt min erstatning?
    For at få udbetalt erstatning, skal du først anmelde din skade online. Du har også mulighed for at kontakte vores skadeafdeling på +45 33 25 25 25. Bemærk, grundet travlhed i øjeblikket kan der desværre forventes længere svartider. Vi svarer så hurtigt, det er muligt og håber på din forståelse. Læs mere >
Min skade er tidligere blevet afvist i forbindelse med graviditet - hvad kan jeg gøre?

Vi har tidligere, på linje med resten af branchen, ikke har været tilstrækkelig opmærksomme på særlovningen indenfor ligebehandlingsområdet vedrørende forsikring og dermed fejlagtigt afvist forsikringskrav i forbindelse med graviditet og rejseforsikring.

Vi har derfor siden oktober 2020 ændret praksis for, hvordan vi håndterer skader i forbindelse med graviditet og rejseforsikring. Desuden har vi ændret vores vilkår og betingelser for rejse- og afbestillingsforsikring, som kan findes her på hjemmesiden.

Vi har kontaktet de berørte kunder, men for at sikre, at vi følger GDPR, kan der være kontaktoplysninger vi ikke har adgang til, og vi opfordrer dig derfor til at kontakte os, hvis du mener, at din skade er blevet fejlagtigt afvist grundet graviditet.

Kontakt Europæiske ERV – sådan gør du

Vi beklager, at nogle kunder kan være blevet afvist uberettiget. Hvis du har fået afslag i perioden 2017 til 2020 på dækning på din rejse- eller afbestillingsforsikring grundet graviditet, opfordrer vi dig til at kontakte os op på info@erv.dk, så vi kan genvurdere din sag hurtigst muligt.

Spørgsmål om regning og betaling 

Regning og betaling

Spørgsmål om kontaktoplysninger og åbningstider

Hvad er jeres kontaktoplysninger og åbningstider?

Kundeservice

Vi kan kontaktes online døgnet rundt, og på telefon +45 33 25 25 25 fra mandag-fredag kl. 9.00-16.00. Email: info@erv.dk

Medicinsk forhåndstilsagn

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til din ansøgning om medicinsk forhåndstilsagn.

Behandlingstiden på ansøgninger om medicinsk forhåndstilsagn ligger generelt på ca. 10 hverdage. I travle perioder, og i højsæson for rejseaktivitet, kan behandlingstiden dog være længere.

Ansøgningerne bliver behandlet i den rækkefølge, vi modtager dem - vi forsøger dog for så vidt muligt at tage hensyn til afrejsedatoen.

Vores åbningstider er mandag-fredag kl. 9.00-14.00
Telefon: +45 33 25 25 25
Mail: Klik her - Kontaktformular 

Europæiske ERV Alarm (akut hjælp)

Vores alarmcentral har åbent døgnet rundt hele året.

Telefon +45 70 10 90 30.
Email: erv-alarm.dk@euro-center.com

Skadeafdelingen (ikke akut hjælp)

Du kan enkelt og hurtigt anmelde din skade online på vores hjemmeside her: erv.dk 

Reception

Receptionen har åbent mandag-fredag kl. 10.00-12.00 og 13.00-15.00

Spørgsmål om sygdom og helbred 

Er du dækket, hvis du har været syg, eller har en kronisk eller eksisterende lidelse?

Hvis du har været syg, eller hvis du har en kronisk eller eksisterende lidelse, er der en række forhold som du skal være opmærksom på når du planlægger din rejse. En rejseforsikring dækker som udgangspunkt kun udgifter der er relateret til akut opstået sygdom og tilskadekomst. Hvis du har været syg, eller har en kronisk eller eksisterende lidelse, kan det være nødvendigt for dig at indhente et medicinsk forhåndstilsagn for at få vurderet, om du er dækket under din rejse for den konkrete sygdom eller kroniske eller eksisterende lidelse. Du har altid mulighed for at kontakte vores medicinske rådgivning for yderligere information på telefon +45 33 25 25 25 (mandag-fredag kl. 9.00-14.00).

Læs mere om sygdom/kroniske eller eksisterende lidelser >

 

Hvorfor anbefaler I, at jeg udfylder en helbredserklæring?

Har du en kronisk eller eksisterende lidelse, som inden for de seneste 2 måneder inden afrejse har medført vurdering hos læge, ændring i medicinering, hospitalsindlæggelse m.m., eller har du inden for de seneste 2 måneder været ramt af en sygdom eller skade, anbefaler vi, at du indsender en helbredserklæring. Hvis du har en alvorlig kronisk lidelse (eks. cancer, KOL), anbefaler vi, at du søger et medicinsk forhåndstilsagn inden udrejse.  

Hvilke hospitaler og læger samarbejder Europæiske ERV med?

Hos Europæiske ERV samarbejder vi med lægeklinikker og hospitaler over hele verden, hvor vi ved at standarden er god, og hvor du vil modtage den rigtige og kvalificerede behandling i tilfælde af, at du bliver syg eller kommer til skade under et ophold i udlandet. Vores servicekontorer rundt om i verden foretager løbende inspektioner af behandlingssteder i udlandet.

Hvad er videodoktor og hvornår er den del af min rejseforsikring?

Videodoktor er en løsning, hvor du kan få en videokonsultation med en dansktalende læge, hvis du er blevet syg. Den er en del af alle private rejseforsikringer hos Europæiske ERV.

Spørgsmål om afbestilling 

Kan jeg ombooke eller at få en anden rejsende med?

Du skal blot alle være forsikrede med vores afbestillingsforsikring, opfylde en af årsager til afbestilling, henvende dig til jeres rejsearrangør for at se mulighed for ombooking eller navneændring og så dækker vi det gebyr, det koster at ombooke eller lave navneændring, som et alternativt til helt at afbestille rejsen. Vi dækker enten ombookingsudgiften eller afbestilling. Det maksimale beløb kan ikke overstige det beløb, som mistes ved en total afbestilling, og kan ikke overstige forsikringssummen.

Dækker min årsrejseforsikring afbestilling?

En årsrejseforsikring dækker ikke afbestilling medmindre du har købt tillægget ”Afbestilling”. Hos Europæiske ERV kan du tegne en årsafbestillingsforsikring som tillæg til din rejseforsikring, men du har også mulighed for at tegne en individuel årsafbestillingsforsikring. Hvis du ikke ønsker en årsafbestillingsforsikring har du mulighed for at købe en afbestillingsforsikring til den enkelte rejse.

Hvornår skal en afbestillingsforsikring tegnes?

Vores afbestillingsforsikring skal tegnes og betales inden for 2 dage efter, at depositum eller hele rejsen er betalt. Er denne tidsfrist overskredet, kontakt da vores kundeservice på tlf. 33 25 25 25.

Kan jeg tegne en afbestillingsforsikring, hvis jeg har en kronisk eller eksisterende lidelse?

Hvis du har en kronisk eller eksisterende lidelse, er der en række forhold, som du skal være opmærksom på, inden du bestiller din rejse. En afbestillingsforsikring dækker som udgangspunkt kun, hvis du må afbestille en rejse grundet akut opstået sygdom og tilskadekomst. 

Læs mere om kroniske / eksisterende lidelser her >

Spørgsmål om strejke/lockout

Hvad er en flystrejke?

Fagforeningerne forhandler regelmæssigt med flyselskaberne, og nogle gange er parterne ikke enige om arbejdsvilkårene. Dette fører normalt til en flystrejke, hvorfor arbejdstagerne ikke er i stand til at arbejde. Hvis medarbejderne ikke kan arbejde, er der ingen mulighed for, at flyet flyver fra den pågældende lufthavn. Varigheden af dette afhænger er, hvor omfattende konflikten er. Desværre for flyrejsende sker disse flystrejker ofte i forbindelse med ferieperioder, hvor en af parterne ønsker at få offentlighedens opmærksomhed og dermed lægger yderligere pres på den anden forhandlingspart.  

Hvilke rettigheder har jeg ved en flystrejke?

Hvis du som rejsende rammer ind i en flystrejke, og dit fly er aflyst, er det vigtigt at vide, at du som rejsende har visse rettigheder. Disse rettigheder er indskrevet i EU's regelsæt: Hvis dit fly er aflyst, har du som rejsende ret til at blive ombooket til en anden flyvning af flyselskabet. Afgår dit nye fly ikke samme dag, skal flyselskabet tilbyde dig et hotelophold. Hvis flyvningen afgår samme dag, men du skal vente længe, har du ret til mad og drikke. Flyselskabet har pligt til at tilbagebetale din billet. Før du accepterer flyselskabets tilbud, skal du dog huske på, at flyselskabets ansvar ender her, hvis du vel at mærke accepterer deres tilbud. De behøver således ikke at betale for dit hotelophold samt mad og drikke. I nogle tilfælde kan du også være berettiget til erstatning for indkomst og missede hotelovernatninger (på hotellet, du har bestilt til din ferie).   Du bør altid kontakte dit flyselskab for at finde ud af præcis, hvilke rettigheder du har, og hvad de eventuelt tilbyder i kompensation.

Hvilke rettigheder har jeg i ekstraordinære omstændigheder?

Selvom dit fly er aflyst på grund af en flystrejke, er der tidspunkter, hvor flyselskaberne delvist eller principielt ikke er ansvarlige for at udbetale kompensation. Dette fænomen kaldes ekstraordinære omstændigheder. Der er ingen egentlige beskrevne tilfælde, hvor omstændighederne ville være ekstraordinære, dette vurderes fra tilfælde til tilfælde.

Hvordan dækker Europæiske ERV i tilfælde af en flystrejke?

Europæiske ERVs rejseforsikring dækker ikke udgifter, der skyldes eller er opstået direkte eller indirekte som følge af strejke.  Det er derfor vigtigt, at du retter henvendelse til dit flyselskab eller dit rejsebureau, hvis din rejse påvirkes af en strejke.