Persondatapolitik og cookies
ERGO Forsikring A/S (CVR-nr. 62940514) er ansvarlig for behandling af dine personlige data i henhold til Databeskyttelsesloven.
Brug af personoplysninger >
Cookie politik >
Introduktion
ERGO Forsikring A/S (herefter ERGO, ”vi”, ”os” eller ”vores”) er forpligtet til at beskytte fortroligheden, integriteten og tilgængeligheden af vores kunders, leverandørers, samarbejdspartneres og vores medarbejderes oplysninger, herunder personoplysninger.
Når vi i forbindelse med levering af forsikringsydelser behandler personoplysninger, anser vi os for dataansvarlige, da vi behandler data for at kunne opfylde forsikringsaftalen med vores kunder. Ved indgåelse af aftale om behandling af persondata med tredjemand sikrer vi, at indgå en databehandleraftale, der indeholder instruks og vilkår for både vores og tredjemands behandling af personoplysninger.
Denne databeskyttelsespolitik indeholder oplysninger om vores behandling af personoplysninger, når vi er dataansvarlige, som du kan læse mere om nedenfor.
Denne databeskyttelsespolitik indeholder de oplysninger vi skal give i henhold til databeskyttelsesforordningen (GDPR) og databeskyttelsesloven.
Click here for data protection policy in English >
Generelt
1. Brug af personoplysninger
Vi indsamler og behandler personoplysninger i følgende situationer:
- I forbindelse med tegning og køb af en forsikring
- Håndtering af forsikrings-policen inklusiv skadesbehandling og udstedelse af dokumenter
- I forbindelse med håndtering af korrespondance med dig, så vi kan opretholde et ordentligt forhold til dig samtidig med at vi overholder de juridiske eller lovgivningsmæssige forpligtigelser vi har.
- Når vi indgår og administrerer samarbejdsaftaler med dig, eller din arbejdsgiver
- Når du besøger vores kontorer, web-steder eller leverer til os
Vi indsamler alene de personoplysninger, der er nødvendige til oplyste formål, og vi beder vores kunder, partnere og leverandørere om kun at dele personoplysninger, hvor det er strengt nødvendigt til disse formål.
Hvilke oplysninger indsamles og behandles?
Vi indsamler kun personoplysninger, som er nødvendige, og behandler personoplysninger i overensstemmelse med den gældende lovgivning. Hvilke oplysninger, der er nødvendige, afhænger af, hvilket formål personoplysningerne skal bruges til. Personoplysninger, som indsamles, kan blandt andet omfatte:
- Generelle identifikations- og kontaktoplysninger som for eksempel navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, køn, familiestatus, fødselsdato, barn, relation til forsikringstager, forsikret eller skadelidt.
- Andre identifikationsnumre som foreksempel CPR-nr., registreringsnummer på bil, kørekortnummer og pasnummer
- Økonomiske oplysninger som betalingskortnummer, kontonummer og kontooplysninger og andre økonomiske oplysninger
Vi behandler i enkelte tilfælde særlige kategorier af personoplysninger (særlig følsomme personoplysninger). Dette er helbredsoplysninger, der regnes som en særlig kategori af personoplysninger. Der gælder særlige regler for behandlingen af disse oplysninger. Helbredsoplysninger. behandles i forbindelse med ansøgning om medicinsk forhåndstilsagn og ved skadebehandling. Helbredsoplysninger kan blandt andet være oplysninger, som typisk fremgår af lægelige journaler, herunder oplysninger om nuværende eller tidligere fysiske eller psykiske lidelser.
Opbevaring
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.
Vi opbevarer som udgangspunkt skader efter forældelseslovens absolutte forældelsesfrister på henholdsvis 10 og 30 år fra anmeldelsen samt eventuelle tillægsfrister, for det tilfælde at en skade genoptages.
Til hvilke formål indsamles oplysningerne og grundlaget herfor?
Vi behandler personoplysninger med det formål at kunne indgå og opfylde aftalen med kunden, herunder udstede forsikringer, administrere forsikringer, behandle skader, opkræve præmie og rådgive.
Vi håndterer ligeledes personoplysninger til at behandle klager og retssager og til undersøgelser og analyser, så vi hele tiden kan forbedre vores rådgivning, service og tekniske løsninger.
Endvidere er behandlingen nødvendig for, at vi kan udvikle forretning og tjenester (fx identificere kundebehov og forbedringer i serviceleverancen).
Er du leverandør eller partner behandler vi oplysninger nødvendige for vores aftaler og legitime interesser.
Behandling af personoplysninger kræver, at der er et lovligt behandlingsgrundlag. Der findes forskellige behandlingsgrundlag i databeskyttelsesforordningen (GDPR) og databeskyttelsesloven. De mest relevante behandlingsgrundlag for os er:
- at det er nødvendigt for at indgå eller opfylde en aftale med den person, personoplysningerne omhandler
- at det er nødvendigt for at overholde love og regler
- at vi har en berettiget interesse i at behandle personoplysningerne, der går forud for beskyttelse af dem
- at behandlingen er nødvendig, for at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares
- at der er givet samtykke fra den person, personoplysningerne omhandler
Vi behandler kun personoplysninger, som er tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til formålet.
Specifikt
1. Optagelse
Når du ringer til os, beder vi nogle gange om lov til at optage din samtale. Optagelse af samtaler til træning og dokumentation vil ikke ske uden din aktive accept. Vi bruger optagelserne, når vi uddanner vores medarbejdere til hele tiden at forbedre vores kundeservice, forsikringer og sagsbehandling og som dokumentation for de aftaler vi har indgået med dig. En begrænset kreds af vores medarbejdere har adgang til optagelserne, der opbevares separat i vores system. De slettes automatisk efter tre måneder, medmindre en lov, myndighed eller fortsat behandling forhindrer det og vi sletter efter vores almindelige regler.
Vi optager samtalen og behandler den efterfølgende med dit samtykke, som afgives i forbindelse med opkaldet, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a. Ved behandling af særlige følsomme kategorier af personoplysninger, herunder eksempelvis helbredsoplysninger, kan vi behandle disse oplysninger, når der er givet udtrykkeligt samtykke hertil, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9. stk. 2, litra a, jf. artikel 6, stk. 1, litra a.
Samtykke kan altid trækkes tilbage ved at kontakte os på e-mail eller telefon. Kontaktoplysninger findes i afsnittet om ”Dine Rettigheder” i Pkt. 11 nedenfor.
2. ERGO’s ydelse (forsikringsvirksomhed med dertilhørende service)
Vi indsamler og behandler personoplysninger om privatkunder og erhvervskunders medarbejdere.
Hvilke oplysninger indsamles?
Vi behandler almindelige personoplysninger, herunder navn, adresse, emailadresse og telefonnummer på kunder og kunders medarbejdere samt personfølsomme helbredsoplysninger og personnummer.
Til hvilke formål indsamles oplysningerne og grundlaget herfor?
Vi behandler oplysningerne for at kunne levere den forsikringsydelse, du har købt hos os. Behandlingen er nødvendig for at overholde kontrakten med dig.
Behandling af almindelige personoplysninger kan have forskellige retsgrundlag. Når vi behandler dine almindelige personoplysninger, er behandlingen nødvendig for at;
a) Opfylde forsikringsaftalen med dig eller forud for indgåelse af denne, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.
b) Vi kan opfylde vores retlige forpligtelser i forhold til den aftalepart, der har tegnet en gruppeforsikring el.lign., hvorigennem du er dækket, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c.
c) Vi som forsikringsvirksomhed kan forfølge en legitim interesse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
d) I forbindelse med administration af forsikring og skader har vi en legitim interesse i at kontrollere, at eventuelle krav er berettigede, og at balancere vores præmieberegning ved bl.a. at søge at undgå forsikringssvindel, jf. databeskyttelsesforordningen artikel. 6, stk. 1, litra f. og artikel 9, stk. 2, litra f.
CPR-nummer DK
Behandling af CPR-nummer nyder en særlig beskyttelse i den danske databeskyttelseslov. Dette betyder, at behandlingen af dit CPR-nummer sker, fordi du har givet dit samtykke til dette, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2
I tilfælde af en forsikringsskade behandler vi dit CPR-nummer som beskrevet under punktet Helbredsoplysninger.
Helbredsoplysninger
Helbredsoplysninger hører under de særlige følsomme kategorier af personoplysninger, hvor der gælder særlige regler for behandlingen af disse oplysninger. Der skal gives udtrykkeligt samtykke til behandlingen ad disse oplysninger. Det betyder samtidig, at behandlingen af disse oplysninger kun kan ske til ved specifikt samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra 1 eller uden samtykke, hvis behandlingen er nødvendig for at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.
Specifikt behandler vi dine helbredsoplysninger, når vi skal administrere et forsikringskrav og skadesbehandle, hvor dit samtykke hertil er nødvendigt.
Automatiseret afgørelse
De skade- og/eller helbredsdata du afgiver via vores hjemmeside kan danne grundlag for automatiseret godkendelse. Alt der ikke fører til automatiseret godkendelse bliver sendt til manuel behandling via vores kompetente medarbejdere, og derfor udsætter den automatiske behandling dig ikke for nogen risiko.
Behandlingsgrundlaget hertil findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
Trustpilot
Vi kan kontakte dig via e-mail for at invitere dig til at dele din oplevelse med den service, du har modtaget fra os samt det produkt, du har købt med det formål at indsamle din feedback og forbedre vores service og produkter (formål).
Vi bruger en ekstern virksomhed, Trustpilot A/S (“Trustpilot”), til at indsamle din feedback, der betyder, at vi vil dele dit navn, din e -mail -adresse og referencenummer med Trustpilot til formålet. Hvis du vil læse mere om hvordan Trustpilot behandler dine data, kan du finde deres persondatapolitik her.
Behandlingsgrundlaget hertil findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
3. Leverandør- og samarbejdspartneradministration
Vi indsamler og behandler personoplysninger om vores leverandører og samarbejdspartnere, herunder personoplysninger om personer ansatte hos leverandører og samarbejdspartnere.
Hvilke oplysninger indsamles?
Vi behandler alene almindelige oplysninger, herunder kontaktoplysninger.
Til hvilke formål indsamles oplysningerne og grundlaget herfor?
Vi behandler oplysningerne til brug for kontraktstyring samt for at modtage og sende varer og tjenester til/fra vores leverandører og samarbejdspartnere og, hvor det er relevant, at yde professionelle serviceydelser til vores kunder.
Vores grundlag er at opfylde kontrakten, som den registrerede er part i. Hvis den registrerede ikke er part i kontrakten, er vores grundlag for at behandle oplysningerne et sagligt hensyn i at kunne opfylde kontrakten med leverandøren eller samarbejdspartneren.
Behandlingsgrundlaget hertil findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b og artikel 6, stk. 1, litra f.
4. Besøgende på vores kontorer
Vi indsamler og behandler personoplysninger om besøgende, herunder kunder og andre gæster.
Hvilke oplysninger indsamles?
Vi indsamler og behandler oplysninger om navn, titel, firma på besøgende samt navnet på vært hos ERGO. Herudover behandler vi de oplysninger, der fremgår af videooptagelserne.
Til hvilke formål indsamles oplysningerne og grundlaget herfor?
Vi behandler personoplysningerne af sikkerhedsmæssige formål. Vores grundlag for at behandle oplysningerne er en saglig interesse for os i at kunne sikre en høj sikkerhed.
Vores registrering af gæster i receptionen, opbevarer vi i en kort periode. Vores register over besøgende gemmes sikkert og gennemgås kun, hvis der er grundlag herfor, fx en hændelse, og alene for udvalgte personer.
Behandlingsgrundlaget hertil findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
De steder vi videoovervåger, oplyser vi herom i overensstemmelse med tv-overvågningslovens § 3, stk. 1. Alle optagelser lagres sikkert og afspilles kun, hvis der er grundlag herfor, fx en hændelse, og alene for udvalgte personer. Optagelserne slettes automatisk inden for 30 dage, medmindre vi ved lov er forpligtet til at opbevare materialet i længere tid.
5. Besøgende på www.ergo.dk eller ww.erv.dk
Når du besøger vores hjemmeside www.ergo.dk eller www.erv.dk gemmer vi oplysninger om din brug af hjemmesiden.
Vi indsamler dine personoplysninger for at kunne gennemføre køb af din forsikring eller levere en given tjeneste til dig, og for at kunne fremsende nyhedsbreve og andre oplysninger vedrørende vores virksomhed og vores tjenester. Herudover indsamler vi dine personoplysninger til brug for interne markedsundersøgelser, målrettet markedsføring og statistik.
Vi behandler oplysningerne om din brug af hjemmesiden fortroligt og på samme måde som alle andre personoplysninger.
Behandlingsgrundlaget findes i databeskyttelsesforordningens artikel. 6, stk. 1, litra f og artikel 6, stk. 1, litra a.
ERGO’s brug af cookies
På hjemmesiden gøres der brug af ”cookies”.
En cookie er en lille tekstfil, som gemmes i webbrowseren på din enhed, når du besøger hjemmesiden. Cookies gør det muligt at genkende din computer mv. og samle information om din adfærd på nettet, herunder hvilke sider og funktioner, der besøges med din browser, samt sikre at den fungerer rent teknisk. I nogle tilfælde er cookies den eneste måde, at få et website til at fungere efter hensigten. En cookie er en passiv fil der kun kan bruges til at holde styr på hvad der sker under dit besøg, og den indeholder ikke virus. Den er anonym og indeholder ingen personoplysninger. Cookies anvendes af stort set alle websites.
Læs mere om ERGO’s brug af cookies ved at klikke her >
6. Behandlingssikkerhed
Vi arbejder seriøst og professionelt med informationssikkerhed. Vi har implementeret sikkerhedsforanstaltninger, der skal sikre databeskyttelse af såvel personoplysninger og andre fortrolige oplysninger, for at sikre overholdelse af databeskyttelsesforordningen.
7. Kilder personoplysninger indhentes fra
Hvor de personoplysninger, vi behandler om dig stammer fra, afhænger af dit forhold til os. Hvis du er kunde, agent, behandler eller anden leverandør hos os, indhenter vi som regel oplysninger direkte fra dig. I visse tilfælde indhentes oplysningerne ved tredjemand eller hos offentlige myndigheder.
Offentlige institutioner og registre kunne som eksempel være Det Centrale Personregister (CPR), CVR.dk, politi, skattemyndigheder, domstole og sygehuse.
Private institutioner kan være andre forsikringsselskaber, Forsikring & Pensions registre, forskellige behandlere og specialister.
Andre kilder kan være vidner, modpart i en skadesag og advokater.
Vi samarbejder også med forsikringsformidlere og andre samarbejdspartnere, som formidler vores produkter. Hvis du tegner en forsikring hos en forsikringsformidler, hvor vi er forsikringsselskab, indhenter vi dine personoplysninger fra dem.
Du bliver informeret
Hvis vi indhenter oplysninger om dig, vil du blive orienteret herom. Du vil ikke blive informeret, hvis indsamlingen er lovbestemt, hvis orientering er umulig eller uforholdsmæssig vanskelig, eller du allerede kender til de oplysninger, orienteringen skal indeholde.
8. Videregivelse af personoplysninger
I overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, må behandling og videregivelse af personoplysninger kun ske med lovlig behandlingsgrundlag, jf. artikel 6 og 9, artikel 45, 46 og 49 samt databeskyttelseslovens § 13, stk. 2. Vi er underlagt tavshedspligt. Vi behandler derfor dine oplysninger fortroligt, og vi videregiver dem alene, når vi har et lovligt grundlag herfor.
Det følger af lov om finansiel virksomhed § 117, stk. 1, at en finansiel virksomhed ikke uberettiget må udnytte eller videregive fortrolige kundeoplysninger. Videregivelse eller udnyttelse af oplysninger kan kun anses for berettiget, hvis det er sket med kundens samtykke.
Der videregives kun oplysninger, der er nødvendigt i forhold til formålet.
Modtagere
Andre i ERGO-gruppen
ERGO er et helejet datterselskab af det tyske forsikringsselskab ERGO International AG, en del af den tyske koncern ERGO Group. Som dataansvarlig giver ERGO ikke personoplysninger videre til ERGO International /ERGO Group uden de nødvendige sikkerhedsgarantier.
Andre tredjeparter, der leverer ydelser
Vi benytter andre tredjeparter, fx underleverandører, i forbindelse med levering af vores ydelser. Sådanne tredjeparter kan i den forbindelse få udleveret personoplysninger, der er nødvendige for, at de kan levere den aftalte ydelse.
Vi indgår de aftaler, der er nødvendige for at sikre, at den nødvendige sikkerhed er på plads for at beskytte oplysningerne og overholde vores databeskyttelsesforpligtelser.
Professionelle rådgivere
Vi kan undertiden udlevere personoplysninger til andre professionelle rådgivere såsom advokater eller specialiserede udredere i forbindelse med eksempelvis skader eller svindelspørgsmål mv. med henblik på råd og vejledning.
Offentlige myndigheder eller tredjeparter som krævet af og i overensstemmelse med gældende lovgivning eller regulering
Vi kan undertiden blive pålagt at udlevere personoplysninger til offentlige myndigheder eller tredjeparter, hvilket vi udleverer, hvis det er krævet i henhold til gældende lovgivning eller regulering. Dette kan eksempelvis være for at kontrollere, at vi overholder gældende lovgivning og regulering, at undersøge en påstået forbrydelse, etablere, udøve eller forsvare juridiske rettigheder.
Vi vil kun opfylde anmodninger om videregivelse af personoplysninger, hvor vi har pligt til at gøre det.
Andre forsikringsselskaber
Der kan ske videregivelse af personoplysninger til andre forsikringsselskaber ved eksempelvis regres, hvor vi henter vores tilgodehavende på en forsikring i et andet selskab, eller hvor andre forsikringsselskaber retter deres krav mod os. Der kan også ske udveksling af personoplysninger hvor en udveksling er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Det kan som eksempel ske i omfattende svindelsager, hvor vi først og fremmest en legitim interesse i at kontrollere, at dit krav på erstatning er berettiget.
Behandlingsgrundlaget hertil findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, og artikel 9, stk. 2, litra f.
9. Sikkerhedsgarantier og tredjelande
I tilfælde hvor data overføres til tredjelande (uden for EU/EØS), sker det under iagttagelse af ekstra sikkerhedsforanstaltninger hvor det behøves, herunder EU Standard kontraktklausuler. Kopi kan ses her >
Bruger vi databehandlere uden for EU/EØS, anvender vi EU Kommissionens standardkontrakter eller et andet lovligt overførselsgrundlag, og vi er også forpligtet til at sikre, at der er de fornødne organisatoriske og tekniske foranstaltninger til stede til at sikre beskyttelsen af de persondata, der overlades til vores databehandlere i tredjelande.
Se især databeskyttelsesforordningen artikel 45-49.
10. Sletning af personoplysninger
Vi sletter personoplysninger, når vi ikke længere har et arbejdsbetinget behov for at behandle dem. Opbevaringsperioden er fastsat i forhold til de forpligtelser, vi er underlagt i henhold til gældende lovgivning, revisortilsyn, andre offentlige myndigheder, samt til sikring af dokumentation.
11. Dine rettigheder
Som registreret har du visse rettigheder, som vi som dataansvarlig er forpligtet til at opfylde.
Du kan kontakte os for at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, ligesom du kan få berigtiget eventuelle forkerte eller mangelfulde personoplysninger. Hvis du ønsker at dine personoplysninger bliver slettet, at vibegrænser behandlingen af dem, eller ønsker du at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte os.
Vær opmærksom på, at som nævnt under afsnittet om opbevaring ovenfor, kan der være juridiske grunde til vi ikke kan slette visse af dine oplysninger før de forældes naturligt i medfør af loven.
Du kan endvidere kontakte os, såfremt du ønsker at udnytte din ret til dataportabilitet.
Når vi behandler personoplysninger baseret på dit samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. For at tilbagekalde samtykke til vores behandling af dine personoplysninger, bedes du kontakte os. Hvis du ikke længere ønsker at modtage e-mails med information om ERGO og markedsføringsmateriale fra os, kan du let framelde dig ved at klikke på ”afmeld nyhedsbrev” i den relevante e-mail, du har modtaget fra os.
Kontakt ERGO Forsikring
Dataansvarlig er ERGO Forsikring A/S, CVR-nr. 62 94 05 14, beliggende Frederiksberg Allé 3, 1790 København V, Danmark.
Hvis du ønsker at udnytte dine rettigheder som beskrevet ovenfor, eller hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger eller denne Persondatapolitik, er du velkommen til at kontakte os på:
ERGO Forsikring A/S
Frederiksberg Allé 3
1790 København V
Telefon: 33 25 25 25
E-mail: info@erv.dk
Du har altid ret til at få oplyst, om vi behandlier personoplysninger om dig. Det kan fx inkludere yderligere information om formålet, om formerne af persondata og modtageren af din persondata.
Under forudsætning af at andres rettigheder ikke bliver berørt, kan vi give dig en kopi af den personlige data vi opbevarer om dig. Du har mulighed for at få eventuelle ukorrekte og ufuldstændige personoplysninger omkring dig rettet.
Klage eller spørgsmål
Hvis du har spørgsmål om personoplysninger, bedes du sende en e-mail til dpo@erv.dk
Hvis er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, bedes du sende en e-mail med detaljerne i din klage til vores Kundeambassade på kundeambassaden@erv.dk. Vi vil behandle klagen og vende tilbage.
Du har også ret til at klage til Datatilsynet i forhold til dine rettigheder og over ERGO’s behandling af dine personoplysninger. For yderligere oplysninger om, hvordan du klager til Datatilsynet henvises til Datatilsynets hjemmeside www.datatilsynet.dk.
Version 1.1
Dato 23. juni 2025
Cookie-politik
Vi bruger cookies til at gøre dit besøg på vores hjemmeside bedre. Cookies får sitet til at fungere og bruges til at indsamle statistik, så vi kan forbedre din brugeroplevelse. Vi bruger også cookies til at personalisere sitet, så det bliver relevant for dig.
Hvad er en cookie?
En cookie er en lille tekstfil, der gemmes lokalt på din computer. En cookie bruges til at genkende din computer og til at forbedre brugervenligheden af en side ved at huske de valg, du har foretaget på siden.
Cookies kan eksempelvis bruges til at huske, hvad du har lagt i en indkøbskurv, eller at du er logget ind. Cookies bruges også til at se, hvordan du har bevæget dig rundt på siderne, så vi kan optimere indholdet, så det bliver lettere for dig at finde rundt på sitet. En cookie kan ikke indeholde virus og giver ikke adgang til oplysninger, der bruges til at spore din identitet.
Cookies kan have forskellige 'udløbsdatoer'. Visse cookies bliver slettet, når du lukker for din internet-browser, mens andre bliver gemt i flere år.
Sådan afviser eller sletter du dine cookies
Du kan altid afvise cookies på din computer, tablet eller telefon ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, er der mange funktioner og services, du ikke kan bruge, fordi de forudsætter, at hjemmesiden kan huske de valg, du foretager.
Sådan slipper du for cookies
Hvis du ikke ønsker at modtage cookies, kan du slette eller blokere dem. Nedenfor er vejledninger til, hvordan man håndterer cookies i de mest populære browsere: