Rejseforsikring til Kina
- I Kina er valutaen kinesiske yuan (CNY).
- Det er vigtigt at være opmærksom på reglerne for visum til Kina. Læs mere om regler for visum til Kina nedenfor.
- Det er en rigtig god ide at have tegnet en rejseforsikring med en god dækning inden din rejse.
Oplevelser i Kina du ikke vil gå glip af
- Den kinesiske mur - Besøg den kinesiske mur, som er mere end tusindvis af kilometer lang. Her kan du se fantastiske udsigter og lære mere om historien bag muren.
- Den forbudte by - I Beijing finder du den forbudte by, som også er kendt som 'palads-museet' og som er på UNESCOs verdensarvsliste.
- Terrakottahæren - I Xi'an kan du se den store samling af lerkrigere, som blev lavet for mere end 2000 år siden for at beskytte Kinas første kejser i efterlivet.
Når du planlægger din rejse til Kina, er det vigtigt at tjekke aktuelle rejseanbefalinger og sikkerhedsforhold.
Oversigt
Hovedstad: Beijing (21,766 mio. indbyggere)
Befolkning: 1.425.671.352 (2024 estimeret)
Andre byområder: Shanghai (29,211 mio. indbyggere); Chongqing (indbyggere 17,341 mio.); Guangzhou (indbyggere 14,284 mio.); Tianjin (indbyggere 14,239 mio.); Shenzhen (indbyggertal 13,073 mio.)
Religioner: folkereligion, buddhistisk, kristen, muslimsk, hinduistisk, jødisk
Sprog: Standard kinesisk eller mandarin, Yue (kantonesisk), Wu (Shanghainesisk), Minbei (Fuzhou), Minnan (Hokkien-Taiwanesisk), Xiang, Gan, Hakka dialekter, minoritetssprog
Tidszone: UTC+8; bemærk: på trods af sin størrelse falder hele Kina inden for 1 tidszone
Køreside: Højre
Opkaldskode: +86
Elektriske stik: Type A og Type I
Penge
Den lokale valuta i Kina er Renminbi (CNY). Pr. 12. november 2024 er 100 CNY lig med 13,83 USD.
Valutaveksling kan foretages i banker og hoteller.
Rejsende bør være parate til at bruge enten kontanter eller kredit- eller betalingskort til at foretage betalinger. Nogle fjerntliggende områder fungerer muligvis kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres bredt. Hæveautomater er tilgængelige de fleste steder.
Byttekvitteringer er nødvendige for at bytte ubrugte Renminbi ved slutningen af turen.
Drikkepenge er ikke officielt anerkendt, selvom praksis er blevet mere og mere udbredt blandt rejseledere, toprestauranter, turbuschauffører og hotelpersonale.
Elektricitet
Strømforsyningen i Kina er pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) A og I. I landdistrikter kan adgang til elektricitet blive vanskelig. De, der rejser med bærbare computere eller mobiltelefonopladere, vil måske medbringe overspændingsbeskyttelsesudstyr.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Kina. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have to blanke sider.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Rejsende kan kvalificere sig til visumfritagelse, men dette kræver udførelse af et sikkerhedstjek eller rejsegodkendelse inden afrejse. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Kina for statsborgere fra Brunei : Statsborgere fra Brunei kan rejse ind i Kina uden visum for et 15-dages ophold.
Visumfri rejse til Kina (15 dage) : Statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Kina uden visum i op til 15 dage indtil 31. december 2025.
Visumfri rejse til Kina (op til 30 dage) : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande med bilaterale aftaler kan rejse ind i Kina uden visum i generelt op til 30 dage.
Thailandske statsborgere kan rejse ind i Kina uden visum for ophold på op til 30 dage, og ikke længere end 90 dage i en 180-dages periode.
Visum
Visum til kortvarigt ophold : Udenlandske statsborgere, der ikke er berettiget til at besøge Kina visumfrit, kan ansøge om visum for kortvarigt ophold for at komme ind i landet. Et visums tilladte opholdsperiode afhænger af den nødvendige varighed af opholdet, som en rejsende har anmodet om gennem en ansøgning og kinesiske konsulære embedsmænds skøn.
Myndighederne specificerer ikke, hvilke udenlandske statsborgere der er berettiget til kortvarige visa. Rejsende rådes til at konsultere via ambassaden eller konsulære tjenester inden afrejse.
Visum til flere indrejser for statsborgere i Brasilien : Statsborgere i Brasilien kan ansøge om et visum til flere indrejser for at rejse ind i Kina i op til 90 dage ved hvert besøg inden for en 180-dages periode. Visummet er gyldigt i 10 år.
Lokale rejser
Oversigt
Rejser i Kina er generelt sikre, og udenlandske besøgende bliver for det meste behandlet godt. Voldelig kriminalitet er sjælden; småtyveri er den mest udbredte form for kriminalitet, som besøgende støder på. Niveauer af sikkerhed og komfort ved at rejse med offentlig transport varierer meget. Når det er tilgængeligt, bør rejsende vælge førsteklasses eller luksustjenester. Indenlandske flyrejser og højhastighedstog er generelt sikre og gode muligheder for lange afstande. Taxaer uden tilladelse bør undgås.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Sikkerheden er generelt anstændig i Kinas vigtigste internationale lufthavne. Sikkerhedsstandarder opfylder internationale krav, og alle større lufthavne overholder International Civil Aviation Organisation (ICAO) sikkerhedsretningslinjer. Kinas indenrigslufthavne har også indført strengere røntgen- og passagerkontrol efter forsøg på terrorangreb og kriminelle angreb på indenrigstjenester i fortiden.
Kinas luftfartsindustri har oplevet et boom i de seneste år med mange nye operatører. Førende passagerflyselskaber omfatter China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China og Shenzhen Airlines, som alle tilhører førende internationale luftfartsalliancer. Alle indenlandske luftfartsselskaber er regionale datterselskaber af Civil Aviation Administration of China (CAAC). Service og faciliteter på indenlandske luftfartsselskaber har en tendens til at være mere basale end på internationale luftfartsselskaber, selvom sikkerheds- og serviceforbedringer har været betydelige i det sidste årti.
Den endemiske vedvarende af forsinkelser og aflysninger - for det meste af indenlandske fartplaner - er fortsat et stort problem for Kinas flyrejser. Dette skyldes en række årsager, herunder utilstrækkelige luftrumskorridorer, der stilles til rådighed af militære myndigheder, der er ansvarlige for at styre landets lufttrafik, dårlig militær-civil kommunikation mellem agenturer, få løb, der er tilgængelige pr. antal flyvende fartøjer, og den voksende antal flyrejsende.
Kina har flere dusin internationale lufthavne, og alle større - og et voksende antal sekundære - kinesiske byer har lufthavne, der betjenes af indenlandske luftfartsselskaber. De fleste internationale fly til Kina ankommer til Beijing Capital Lufthavn , Shanghai Pudong Lufthavn eller Guangzhou Baiyun Lufthavn . De fleste fire- og femstjernede hoteller driver deres egen lufthavnstransport. De fleste lufthavne har bybus- eller metroforbindelser, og taxaer er altid tilgængelige i store lufthavne. Trafikvagter udstationeret ved taxakøer registrerer taxanummerplader og passagerdestinationer.
Beijing Capital International Airport (PEK/ZBAA) ligger 27 km (17 miles) nordøst for Beijing . Intercity-busser kører fra lufthavnen til nærliggende byer som Tianjin , Baoding og Tangshan i Hebei-provinsen .
Shanghai Pudong Lufthavn (PVG/ZSPD) er den primære internationale lufthavn for Shanghai , mens Shanghai Hongqiao Lufthavn (SHA/ZSSS) primært er en indenrigslufthavn. En metrolinje forbinder Pudong Lufthavn med byen og Hongqiao Lufthavn . Intercity-busser forbinder Pudong Lufthavn med byer i de nærliggende Jiangsu- og Zhejiang- provinser, herunder Suzhou og Hangzhou .
Rejsende rådes til at bekræfte deres fly 48 timer før afgang. Når du rejser med et indenrigsfly, er det tilrådeligt at ankomme til lufthavnen op til tre timer før afgangstid. CAAC overbooker af og til fly.
Alle direkte flyforbindelser til og fra Indien er blevet suspenderet.
Grænser og indgang
Grænselukninger: Grænseovergangene mellem Laukkai-Nansan , Chinshwehaw-Qingshuihecun , Pang-krigen , Lweje , Laiza og Kan Paik Ti mellem Myanmars Shan- og Kachin-stater og Kinas Yunnan-provins blev lukket. Muse-Ruili -grænseovergangen er delvist lukket.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndigheder håndhævede mpox-relaterede screeningsforanstaltninger ved indgangssteder indtil videre for at forhindre spredning af virussen.
Udgang
Kinesiske statsborgere på ikke-nødvendige forretninger har ikke tilladelse til at forlade landgrænseovergange ved Guangxi Zhuang autonome region og Torugart grænseovergang til Kirgisistan . Kinesiske statsborgere kræver tilladelse fra regeringen for at få pas for at forlade landet.
Vejrejser
Vejtrafikken i Kina kan være kaotisk, og trafiklys og regler overholdes ikke altid, så forsigtighed anbefales, når du kører. Om natten fungerer trafiklys ved større vejkryds kun som blinkende advarselslys, hvor mange bilister undlader at give efter eller stoppe. Veje i Kina varierer i kvalitet, men større byveje og intercity-motorveje er moderne og i god stand. Rejsende i landdistrikter vil sandsynligvis støde på ujævne, ikke-asfalterede veje, og forsigtighed tilrådes, især hvis de kører motorcykel. Trafikken kører i højre side af vejen.
Større trafikulykker, der forårsagede snesevis af dødsfald, fik det kinesiske ministerium for offentlig sikkerhed til at annoncere yderligere foranstaltninger for at imødegå et stigende antal trafikulykker. Foranstaltningerne omfattede angiveligt skærpet kontrol af ulykkestilbøjelige køretøjer, herunder busser og køretøjer fyldt med brandfarlige kemikalier, foruden et undertrykkelse af trafikovertrædelser og ombyggede køretøjer.
I større byknudepunkter, især Beijing , er gridlock almindelig til enhver tid. For at lette trængsel er biler med specifikke nummerplader bandlyst fra vejen en dag om ugen. Hastighedsgrænserne varierer over hele landet, med motorvejshastighedsgrænser fra 100-120 km/t (62-75 mph) og byhastighedsgrænser fra 30-70 km/t (19-43 mph). At køre påvirket af alkohol eller stoffer er ulovligt. Den lovlige grænse er 0,2 milligram alkohol per milliliter blod. Når du rejser over lange afstande, bør chauffører bruge et pålideligt køretøj, medbringe et opdateret kort eller GPS, være udstyret med vand, passende tøj, en telefon og et nødsæt og identificere tankstationer langs en planlagt rute før afgang.
Udenlandske kørekort og internationale kørekort accepteres ikke i Kina. Rejsende kan få et foreløbigt kinesisk kørekort i større byer. At leje en chauffør er ofte den bedste mulighed for besøgende, der ønsker at rejse i bil.
Jernbanerejser
Kina kan prale af verdens længste højhastighedsjernbanenetværk med over 11.028 kilometer (6.852 miles) spor. Kolossale infrastrukturinvesteringer har været planlagt i de senere år, og netværket for moderne højhastighedstog (CRH) skal vokse yderligere. Udover CRH-tog betjenes Kina af et stort intercity-netværk, der dækker stort set alle hjørner af landet; disse andengenerationstog har en tendens til at være mindre komfortable, selvom de stadig er meget pålidelige i forhold til tidsplaner. Engelsktalende service på ikke-CRH-tog er ikke-eksisterende. Intercity-tog kører døgnet rundt og er udstyret med sovekabiner og aircondition og holdes i god stand. Nye CRH-tog er meget komfortable og hurtige og repræsenterer et bemærkelsesværdigt alternativ til flyrejser; de opererer i øjeblikket ikke natten over, undtagen på ruten Beijing-Shanghai.
Kina har også indviet en strategisk jernbane mellem Xinjiang Uygurs autonome regions hovedstad Urumqi og Gansu-provinsens hovedstad Lanzhou , der forbinder dens enorme og ressourcerige vestlige region med blomstrende byer i det centrale Kina. En anden nøglerute er jernbaneforbindelsen Chengdu-Guiyang-Guangzhou , som gør det muligt for de billigere industridistrikter i landets indre hurtigt at blive forbundet med højteknologiske forretninger og finansielle centre i Guangdong-provinsen ved kysten.
Køreplaner for alle tjenester udgives to gange om året i april og oktober og er tilgængelige på togstationer og på internettet. Køb af togbilletter er blevet bedre, efterhånden som et stigende antal stationer i tier-1-byer introducerede engelsktalende skranker. Det anbefales stærkt at købe billetter på forhånd, da populære langdistancetog kan fyldes hurtigt op, især når feriesæsonerne nærmer sig (især kinesisk nytår og Labor Day).
Sørejser
Internationale færgeruter forbinder Shanghai med Kobe og Osaka i Japan, Tianjin med Kobe i Japan og Dalian i Liaoning-provinsen samt Weihai og Qingdao i Shandong-provinsen med Incheon i Sydkorea. Færger sejler også på Songhua-floden, der forbinder Harbin , Qiqihar og Jiamusi i Heilongjiang-provinsen med Khabarovsk i Rusland. Nogle af disse ruter er forblevet suspenderede siden COVID-19-pandemien.
Offentlig transport
Færger og både: Sikkerheden er god på internationale færger, men overbelægning kan være et problem for indenrigsfarten. Hvis du planlægger flere indenlandske færgeture, rådes rejsende til at købe deres flydehjælp, da de fleste fartøjer ikke har nok redningsveste til alle passagerer.
Der er også mange lange indenlandske færgeruter, herunder tjenester fra Suzhou til Hangzhou , Guangzhou og Beihai til Hainan Island , og Shanghai til Chongqing via Yangtze-floden.
Busser: Kørsel i Kina kan være hensynsløst, og busulykker sker jævnligt. Det sikreste sted at sidde på enhver bus er i et gangsæde i midten af køretøjet.
Langdistancebusser spænder i komfort og kvalitet. Almindelige busser er de billigste, gør hyppige stop og har grundlæggende træsæder. Sovebusser har to etager med smalle køjer eller sæder, der læner sig tilbage og er ofte beskidte og overfyldte. Minibusser kører på kortere ruter og er normalt overfyldte. Ekspressbusser kører direkte til deres endelige destination, har aircondition og håndhæver en ikke-rygerpolitik.
Metro: Underjordiske jernbanenet er tilgængelige i flere større byer, herunder Beijing , Tianjin og Shanghai samt Guangzhou i Guangdong-provinsen . De er pålidelige og sikre at bruge, men kan være meget overfyldte.
Taxaer: Taxaer er let tilgængelige i Kina. Ulicenserede førerhuse er almindelige og kan groft overbelaste. Taxaer med licens kan genkendes på taxaselskabets insignier, taxa-taglysdisplay og synlige måler. Rejsende rådes til at skifte taxa, hvis måleren er i stykker eller tilsløret. Taxabeviset, komplet med førerens billede, skal altid være udstillet. Det kan være nyttigt at spørge en lokalbetroet, hvor meget en bestemt rejse skal koste.
Mange chauffører i større byer skal nu lære nogle grundlæggende engelske sætninger, men kommunikation kan stadig være vanskelig. Hoteller er normalt i stand til at arrangere taxaer til gæster. Ride-hailing app, nemlig DiDi, er også pålidelige og mere bekvemme end traditionelle taxaer.
Biludlejning: Biludlejningsfaciliteter er ikke almindeligt tilgængelige, undtagen i nogle store lufthavne, herunder dem i Beijing og Shanghai . Rejsende, der beslutter sig for at leje en bil, skal konvertere deres internationale kørekort til et kinesisk kørekort og kan ikke tage bilen ud af den by, hvor den blev lejet. At leje en chauffør for dagen kan være et væsentligt billigere og nemmere alternativ til at leje en bil.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >