Rejseforsikring til Pakistan
- Vores rejseforsikringer ikke er gyldige, hvis du rejser til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
- Der er krav om visum ved indrejse. Læs mere nedenfor.
- Pas skal være gyldigt min. 6 måneder ved indrejse.
Oversigt
Hovedstad: Islamabad (1,232 mio. indbyggere)
Befolkning: 240.485.658 (2024 estimeret)
Andre byområder: Karachi (indbyggere 17,236 mio.); Lahore (indb. 13,979 mio.); Faisalabad (indbyggere 3,711 mio.); Gujranwala (indb. 2,415 mio.); Peshawar (indbyggere 2,412 mio.)
Religioner: Muslimske (officielle) 96,5 % (sunnimuslimer 85-90 %, shiamuslimer 10-15 %), andre (inklusive kristne og hinduer) 3,5 %
Sprog: Punjabi, Sindhi, Pashto, Urdu, Balochi, Hindko, Engelsk
Tidszone: UTC+5
Kørende side: Venstre
Opkaldskode: +92
Elektriske stik: Type C, Type D, Type G og Type M
Penge
Den lokale valuta i Pakistan er pakistanske rupees (PKR). Fra den 12. november 2024 er 100 PKR lig med 0,36 USD.
Valutaveksling kan foretages i lufthavne, banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at foretage betalinger. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Banktiden er fra 09:00 til 17:00 mandag til fredag. Lørdag 09.00 til 13.30. Der er en times bønnepause på fredag.
At give drikkepenge omkring 30-50 rupees på lokale restauranter er meget værdsat. Det er bedst at give hotellets personale drikkepenge direkte eller efterlade småpenge på bordet på dit hotelværelse. Taxaer forventer normalt ikke et drikkepenge.
Elektricitet
Strømforsyningen i Pakistan er ikke pålidelig. Elektricitet kører på 230V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C, D, G og M. Landet er tilbøjeligt til hyppige strømafbrydelser, selv i større bycentre. Pakistan lider af sporadiske udfald, da udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen, især i sommermånederne. Rejsende kan overveje at tage batterier med sig og sikre adgang til en reservestrømsgenerator.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Pakistan. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have to blanke sider.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri indrejse (GCC-statsborgere) : Statsborgere fra Gulf Cooperation Council (GCC), nemlig Saudi-Arabien, Bahrain, Qatar, Oman, Kuwait og De Forenede Arabiske Emirater (UAE), har tilladelse til at rejse ind i Pakistan til rejse- og forretningsformål uden visum i op til 90 dage.
e-visum
eVisa : Statsborgere fra udvalgte lande kan ansøge om et eVisa. Indehavere af et turistvisum kan opholde sig i Pakistan i op til tre måneder. Visumansøgere vil få udstedt en elektronisk rejsetilladelse, som bruges til at få visum ved ankomsten.
Visum
Indrejsevisum : Rejsende, der ikke er berettiget til eVisum, skal få et indrejsevisum via en pakistansk ambassade.
Rejsende kan ansøge om et enkelt besøg i op til 90 dage. Et dobbelt indrejsevisum er tilgængeligt for indehavere af et pas fra udvalgte lande . Forskellige turistvisa med varierende varighed er tilgængelige til forskellige formål; for yderligere information gå her .
Rejsende rådes til at konsultere via ambassaden eller konsulære tjenester inden afrejse.
Lokale rejser
Oversigt
Rejser i Pakistan varierer fra meget gode transportnetværk til meget dårlige. Den indre bys offentlige transport er begrænset til busser og taxaer, og de er pålidelige. Taxaer er velholdte og komfortable. Indenlandske luftfartsselskaber har dog været involveret i dødsulykker i de seneste år, hvilket peger på dårlige luftfartsstandarder. Offentlige busser og tog er også ofte modtagelige for ulykker på grund af køretøjernes dårlige tilstand; luksus private busser er en mere sikker mulighed for rejser mellem byer. Kørselv kan være farligt uden for større byer på grund af dårlige trafiksikkerhedsstandarder og vanskeligt terræn.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Islamabad (ISB/OPIS) , Karachi (KHI/OPKC) , Lahore (LHE/OPLA) , Quetta (UET/OPQT) og Peshawar (PEW/OPPS) har internationale lufthavne, og næsten alle større flyselskaber fra Syd- og Sydøstasien flyver her. Indenlandske luftfartsselskaber, herunder Pakistan International Airlines (PIA) og Air Blue, betjener alle større byer. Den Europæiske Union indførte et forbud på ubestemt tid mod PIA, som strakte sig til alle pakistanske luftfartsselskaber, den 1. juni 2020, efter at pakistanske myndigheder afslørede, at dusinvis af PIA-piloter havde "tvivlsomme" licenser. Luftfartsmyndigheder fra USA og Storbritannien forbød også PIA-flyvninger kort efter. PIA myndigheder hævdede i begyndelsen af maj i år, at de snart ville genoptage flyvninger til Europa; der blev dog ikke modtaget nogen bekræftelse fra EU's Luftfartssikkerhedsagentur.
Sikkerheden er stram i pakistanske lufthavne, og kapring medfører en obligatorisk dødsdom. Generelt er rejsebureauer beliggende inden for eller i nærheden af større hoteller. Rejsende rådes til at bemærke, at militante tidligere har udført fatale angreb rettet mod Karachis Jinnah International Airport (KHI/OPKC) og Peshawars Bacha Khan International Airport (PEW/OPPS ). Lokale sikkerhedsstyrkers evne til at beskytte alle større lufthavne i Pakistan er fortsat utilstrækkelig på grund af dårlig efterretningsindsamling. Øget årvågenhed er fortsat den eneste afbødende foranstaltning til at imødegå risici under forretningskritiske flyrejser. Vær altid opmærksom på dine omgivelser og rapporter straks enhver mistænkelig adfærd eller genstande til de lokale myndigheder.
Der har været en hel del fatale flyulykker, der involverer indenlandske luftfartsselskaber i landet, hvilket indikerer, at luftfartssikkerheden stadig er under internationale standarder. I maj 2020 styrtede et PIA-fly ned i et boligområde i Karachi og dræbte 97 mennesker og sårede nogle andre. Ud over dette er flyvninger i lufthavne landsdækkende også blevet forstyrret i længere perioder under luftrumsrestriktioner i Pakistan udløst af militære spændinger mellem Pakistan og Indien. I februar og marts 2019 lukkede Civil Aviation Authority sporadisk hele luftrummet eller forbød transitflyvninger, efter at det indiske luftvåbens jetfly udførte luftangreb på formodede militante skjulesteder i Azad Jammu og Kashmirs selvadministrative territorium og Khyber-Pakhtunkhwa-provinsen . På grund af anstrengte diplomatiske forbindelser mellem de to lande forbliver yderligere luftrumslukninger sandsynlige i Pakistan i tilfælde af en eskalering af fjendtlighederne, og besøgende rådes til at spore den lokale udvikling og bekræfte rejseplaner inden afgang.
Ved ankomst er pas- og toldkontrollen langsommelig, afhængigt af antallet af flyvninger, der behandles, og tidspunktet på dagen/natten. Banker er placeret i bagageudleveringsområdet eller lige udenfor. Hotel- og taxareservationsskranker er placeret uden for bagageudleveringsområdet. Portører kan identificeres på deres bukser. Licenserede pengevekslinger er på plads i alle internationale lufthavne og tilbyder bedre priser end hotelvekselskranker. De fleste personlige ejendele kan medbringes afgiftsfrit i landet. Alkohol og stoffer er strengt forbudt, og handel med eller medbringelse af stoffer medfører en obligatorisk dødsdom.
Alle afgifter er inkluderet i billetprisen. Håndbagage skal være mærket med sikkerhedsetiketterne fra det flyselskab, du rejser med, tilgængelige ved check-in. Dette bagagemærke og dit boardingkort stemples af lufthavnens sikkerhedsofficerer ved indrejse i afgangsloungen. Stemplet kontrolleres derefter af sikkerhedspersonale ved boarding-gate. Passagerer, der ikke har stemplede bagagemærker eller boardingkort, sendes tilbage til check-in.
Grænser og indgang
Grænselukninger: Den 24. juli nægtede pakistanske embedsmænd at ophæve rejsekravene ved krydset mellem Pakistans Chaman-distrikt , Balochistan-provinsen og Afghanistans Spin Boldak-distrikt , Kandahar-provinsen . Forskellige rapporter citerede, at grænsen enten er lukket eller begrænset. Afghanske embedsmænd forbød indrejse ved krydset med henvisning til udelukkelse under diskussionsprocessen blandt demonstranterne og pakistanske embedsmænd.
Grænseoverskridende handelsaktiviteter ved Torkham -overgangen mellem Afghanistans Nangarhar-provins og Pakistans Khyber Pakhtunkhwa-provins er blokeret af handlende og chauffører, der protesterer mod kravet om midlertidig adgangsdokument (TAD), som koster 100 USD. Demonstranter blokerede motorvejen ved at brænde dæk. TAD er påkrævet for dem, der ikke er i stand til at få visum og har et gyldigt pas. Overfarten lukker ofte uden varsel på grund af sammenstød mellem afghanske og pakistanske styrker.
Maza Sar -grænseovergangen mellem Pakistans Balochistan-provins og Iran er lukket indtil videre.
Gabd-kontrolpunktet (BP-250-grænseovergangen) mellem Irans Sistan- og Baluchestan -provins og Pakistans Balochistan- provins blev lukket den 22. september indtil videre på grund af sikkerhedsproblemer udløst af en sit-in-protest iværksat af chauffører over grænsehandelsrestriktioner.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndigheder håndhævede mpox-relaterede screeningsforanstaltninger ved indgangssteder indtil videre for at forhindre spredning af virussen.
Udgang
Polio-relaterede krav
Myndighederne krævede, at udgående internationale flypassagerer skulle fremvise gyldige poliovaccinationskort i lufthavne i hele landet. Flypassagerer skal medbringe de opdaterede online poliokort, da den gamle version ikke længere blev accepteret.
Hjemmeside og ansøgninger om vaccinationsbevis
Rejsende kan fremlægge bevis for deres vaccinationsregistreringer via National Immunization Management System eller via de tilgængelige applikationer til iOS- og Android -enheder.
Vejrejser
Pakistan kan prale af adskillige motorveje, der fører mellem fire og seks vejbaner, og mange af disse kører mellem større byer som Islamabad, Rawalpindi og Karachi . Selvom det er godt asfalteret, sker der jævnligt ulykker på lange, lige vejstrækninger på grund af for høj hastighed og generelt dårlige kørestandarder. Landeveje er farligere - de er ofte utilstrækkeligt plejede og har ujævne overflader; dyr og fodgængere går ofte ud på dem uden varsel. Det anbefales ikke at køre om natten langs disse ruter.
Hastighedsgrænserne varierer meget i Pakistan, især inden for bygrænser. På store motorveje er den maksimale hastighedsgrænse 120 km/t (74 mph) og på sekundære motorveje er den 80 km/t (49 mph). Inden for byer kan hastighedsgrænserne variere fra 25 km/t (15 mph) til 80 km/t (49 mph), selvom 40 km/t (24 mph) er gennemsnittet. Selvom skilte er godt placeret, har de i nogle områder en tendens til at være forvirrende, hvilket indikerer forskellige hastigheder for den samme vejstrækning.
Jernbanerejser
Et jernbanenet strækker sig fra Peshawar til Karachi og Quetta . Togrejser anbefales dog ikke til udenlandske besøgende på grund af hyppige dødelige afsporinger. Desuden angriber oprørere og militante også periodisk jernbaner med improviserede eksplosive anordninger (IED'er). I marts 2019 blev mindst tre mennesker dræbt og otte andre såret, da en sprængladning detonerede rettet mod Jaffar Express-passagertoget i Balochistans Nasirabad-distrikt . Det samme tog blev igen målrettet i Kachhi-distriktet i januar 2023 og efterlod flere personer såret.
Offentlig transport
Busser: En direkte international busforbindelse forbandt tidligere Delhi, Indien, med Lahore, Punjab-provinsen , men blev aflyst i august 2019 på grund af anstrengte forhold. Andre busnetværk forbinder Kashgar, Kina, til den pakistanske grænse og Karachi til Irans Ramdan-grænse. Inter-city bustjenester er også tilgængelige af statsejede og private operatører. Langdistancebusrejser anbefales dog ikke til besøgende på grund af talrige trafikulykker; passagerbusser er også ofte mål for militante.
Taxaer: Almindelige taxaer har normalt målere. Disse fungerer dog sjældent, eller chauffører foretrækker ikke at bruge dem, så sørg for, at du forhandler prisen, inden du klatrer ind. De fleste taxachauffører taler engelsk i større byer som Karachi , Islamabad og Lahore . Nogle byer, såsom Lahore , har trehjulede scootertaxier, selvom disse udsætter passagerer for udstødningsgasser og generelt er usikre. Radiokabiner er den sikreste og mest pålidelige transportform i større byer, og radiokabinetællere kan findes i alle større lufthavne.
Biludlejning: Kørselv anbefales ikke i Pakistan på grund af det flygtige sikkerhedsmiljø. At organisere en limousine med en chauffør er den sikreste mulighed for udenlandske statsborgere, med mange chauffører uddannet i defensiv kørsel. Limousiner kan arrangeres på de fleste større hoteller og i lufthavnen. Chaufføren skal være fyldt 21 år, og udlejningsselskaber forbeholder sig ofte retten til at nægte at udleje køretøjer til kunder over 60 år.
Bevægelseskontrolordrer
Myndighederne pålagde paragraf 144-foranstaltninger, der forbød alle offentlige forsamlinger af fem eller flere personer, inklusive stævner og processioner, i Islamabad indtil den 18. januar 2025 forud for protester planlagt af Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI) parti på landsplan, herunder i Islamabad den 24. november over politiske og økonomiske spørgsmål.
Myndighederne pålagde paragraf 144-foranstaltninger, der forbød alle offentlige forsamlinger af fem eller flere personer, inklusive stævner og processioner, i Karachi indtil 24. november, som en del af øget sikkerhed for International Defense Exhibition and Seminar (IDEAS), der varer indtil 22. november.
Adgang til mange områder, såsom på kontrollinjen ( LoC ) i det omstridte område Kashmir og grænseområderne i Balochistan- og Khyber-Pakhtunkhwa -provinserne, er begrænset for ikke-pakistanere. Det er dog muligt at rejse til Khyber-passet med regeringens tilladelse og en offentlig eskorte.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >