Rejseforsikring til Nigeria
Overvejer du en rejse til Nigeria? En rejseforsikring giver tryghed på din rejse. Vær opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke er gyldige, hvis du rejser til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
Køb en rejseforsikring her >
Oversigt
Hovedstad: Abuja (3,840 mio. indbyggere)
Befolkning: 223.804.632 (2024 estimeret)
Andre byområder: Lagos (15,946 mio. indbyggere); Kano (indb. 4,348 mio.); Ibadan (indb. 3,875 mio.); Port Harcourt (indb. 3,480 mio.); Benin City (indbyggere 1,905 mio.)
Religioner: Muslim 53,5%, romersk-katolske 10,6%, andre kristne 35,3%
Sprog: Engelsk, Hausa, Yoruba, Igbo (Ibo), Fulani, over 500 yderligere oprindelige sprog
Tidszone: UTC+1
Køreside: Højre
Opkaldskode: +234
Elektriske stik: Type D og Type G
Penge
Den lokale valuta i Nigeria er Nairas (NGN). Pr. 10. december 2024 er 100 NGN lig med 0,06 USD.
Valutaveksling kan foretages på vekselkontorer og hoteller.
Rejsende bør være parate til at bruge kredit- eller debetkortbetalinger i byområder og kontanter i landdistrikter. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres sjældent. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Vær opmærksom på, at Nairaen er kunstigt fastsat til en høj kurs i forhold til dens værdi i bytte for udenlandsk valuta. Generelt løber banktiden fra 0800-1500 lokal tid mandag og fra 0800-1330 tirsdag til fredag. I de nordlige egne af landet kan dette ændre sig på grund af udbredelsen af islamisk kultur, som ofte behandler fredagen som en ikke-arbejdsdag.
Servicegebyrer tilføjes i mange restauranter, men hvis ikke, er et 10% drikkepenge sædvanligt. Forhandle taxapriser, før du begiver dig ud på en rejse. Det er ikke nødvendigt at give drikkepenge.
Elektricitet
Strømforsyningen i Nigeria er mindre end pålidelig. Elektricitet fungerer på 230V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) D og G. Generelt er elforsyningen ikke den mest pålidelige forsyning i Nigeria. Der er jævnligt strømafbrydelser og derfor er det tilrådeligt at medbringe en batteridrevet lommelygte. Det anbefales også at medbringe overspændingsbeskyttelsesudstyr. Strømmen afbrydes uden nogen advarsel. Mange lokale beboere og virksomheder vil have generatorer, da de vigtigste udbydere ofte vil skære i forsyningerne på daglig basis.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Nigeria. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Statsborgere i ECOWAS-lande kan rejse ind i Nigeria med et gyldigt rejsecertifikat.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som bør bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Nigeria : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Nigeria visumfrit. Myndighederne specificerede ikke den fulde liste over fritagne lande eller den maksimale varighed af opholdet.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan få visum ved ankomst. Myndighederne specificerer, at denne type visum er tilgængelig for investorer med høj nettoværdi, der ofte rejser til Nigeria og statsborgere i lande i Den Afrikanske Union. Statsborgere i ECOWAS-lande er fritaget for dette visum for at komme ind i Nigeria. Myndighederne angiver ikke opholdets længde.
Visum
Enkeltindrejsevisum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kræver et visum for at få tilladelse til at rejse ind i Nigeria på en enkelt indrejse i op til 90 dage som turister.
Lokale rejser
Oversigt
Køreforholdene i landet er kaotiske, der er ringe overholdelse af færdselsreglerne, og ulykker er almindelige. Lejebiler med chauffører er sikrere og anbefales generelt til både korte og lange rejser. Offentlig transport er grundlæggende og ofte farlig. Voldelig kriminalitet under transit er høj, herunder kidnapning og væbnet røveri. Det er tilrådeligt at holde vinduer lukkede og døre låste, mens du rejser gennem større byer, især Lagos , og at undgå at rejse om natten.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Flyrejser i Nigeria indebærer en høj risiko. Landet har internationale lufthavne i Lagos , Abuja , Kano , Port Harcourt og Enugu , som alle udfører regelmæssige flyvninger fra forskellige internationale flyselskaber.
Murtala Muhammed International Airport (DNMM/LOS) er landets vigtigste internationale lufthavn og ligger lige nord for det centrale Lagos . De fleste byer er forbundet med Lagos via en række indenlandske flyselskaber, som afgår fra en separat terminal. Nnamdi Azikiwe International Airport (ABV/DNAA) ligger cirka 30 km (17 miles) sydvest for Abujas centrum. Nnamdi Azikiwe opfylder de standarder, der er fastsat af International Civil Aviation Organisation (ICAO). Adskillige dødsulykker, der involverer det nigerianske luftvåben, har fundet sted i de seneste år, men der har ikke været rapporteret hændelser, der involverer kommercielle flyselskaber siden 2006.
De nigerianske civile luftfartsmyndigheder suspenderede Dana Airs Air Operators Certificate, indtil en sikkerhedsinspektion er afsluttet. Dana Air betjener kun indenrigsruter. Beslutningen kom, efter at et Dana Air-fly svingede af ved Lagos' Murtala Muhammed-lufthavn den 23. april 2024.
Udenlandske statsborgere frarådes at bruge lokale flyselskaber på grund af dårlig vedligeholdelse og sikkerhedsregistrering; fatale flystyrt og flyfejl er almindelige. Landingsbanernes dårlige tilstand har også tidligere bidraget til ikke-dødelige ulykker.
Inkonsekvent strømforsyning i Abujas Nnamdi Azikiwe International Airport og Murtala Muhammed International Airport har været en bekymring, da det kompromitterer både sikkerhed og sikkerhed ved disse faciliteter. Passagerer, der bruger nigerianske lufthavne, skal være opmærksomme på, at strømafbrydelser kan forårsage, at fly bliver forsinket, aflyst eller omdirigeret.
Væbnede røverier har tidligere været rettet mod valutavekslingsoperatører og fly i Murtala Muhammad International Airport . Banditter har også tidligere angrebet Kaduna Lufthavn (KAD/DNKA) . Lufthavnstaxaer, der kører mellem lufthavne og byer, er tilgængelige; Det er dog generelt mere sikkert at arrangere en anbefalet chauffør inden din afgang. Hvis du forventer, at en chauffør henter dig, er det vigtigt at sikre, at de korrekt kan identificere sig selv, da falske hilser og chauffører er almindelige.
Carjacking-hændelser bliver fortsat rapporteret langs hovedveje i hele landet, især på vejene, der fører til internationale og indenlandske lufthavne.
Grænser og indgang
Grænselukninger : Landgrænser til Benin og Tchad kan lukkes med lidt eller ingen forudgående varsel. Mfum og Ikom grænseovergange til Cameroun er genåbnet. Grænsebegrænsningerne til Niger er også blevet ophævet.
Sundhedsforanstaltninger :
- Myndighederne strammede mpox-relaterede screeningsforanstaltninger ved alle indgangssteder i hele landet, herunder Abujas Nnamdi Azikiwe International Airport (ABV/DNAA) og Lagos Murtala Muhammed International Airport (LOS/DNMM) , indtil videre for at forhindre spredning af virussen. Rejsende skal udfylde en sundhedsformular.
- Med virkning indtil videre håndhævede myndighederne Marburg-virus-relaterede overvågningsforanstaltninger ved landets indgangssteder.
Vejrejser
En generel mangel på respekt for vejreglerne gør trafikken i landets større byer kaotisk og ruter svære at navigere. De fleste nigerianske chauffører ignorerer hastighedsrestriktioner, og ulykker er hyppige. I betragtning af den relative grad af trafikkaos rådes udenlandske statsborgere til at leje en bil og chauffør i stedet for at forsøge at køre selv, især hvis de overvejer langdistancerejser over land. I større byer er der masser af chauffører, der er vant til at arbejde med udenlandske statsborgere, og de fleste førende hoteller udlejer biler med chauffører.
Trafikken i større byer kan gå langsomt, og aggressive gadesælgere vil omringe private biler, der stopper ved lyskryds. Besøgende bør sørge for at holde vinduer lukkede og døre låste under transport. Dette er især relevant i og omkring de større byer, som Lagos og Port Harcourt , hvor "smash and grab"-forbrydelser og kidnapninger fra køretøjer i tomgang i trafikken er almindelige. Udenlandske statsborgere rådes endvidere til at have sporingsenheder installeret i alle køretøjer og forblive i kontakt med andre under transit.
Der er adskillige officielle og uofficielle vejspærringer langs både by- og landveje i hele Nigeria. Som et resultat er alvorlige trafikpropper i Lagos almindelige, og korte rejser, der normalt vil tage minutter, kan til tider tage timer. Når de nærmer sig en politi- eller militærvejspærring, rådes besøgende til at reducere deres kørehastighed og være forberedt på at vise deres identifikation, kørekort og køretøjsregistreringspapirer.
Rejser over land i det nordøstlige Nigeria , herunder Borno-staten , frarådes på grund af hyppige militante vejspærringer og baghold.
Jernbanerejser
Et forfaldent jernbanenetværk, der stammer fra den britiske kolonitid, kører stadig i Nigeria. Netværket har dog lidt under forsømmelse fra på hinanden følgende nigerianske regeringer, og dets tog er sjældne og upålidelige. Tog er også langsomme og ubehagelige på lange rejser og anbefales generelt ikke. Tog har også været mål for banditter i fortiden og kan ikke betragtes som en sikker form for transport. Den 28. marts 2022 udførte banditter et komplekst angreb på Abuja-Kaduna- toget i Katari, Kaduna-staten, dræbte otte mennesker og bortførte snesevis af andre for løsepenge; tjenester på ruten blev suspenderet i flere måneder efter angrebet.
Offentlig transport
Færger og både: Rejsende rådes kraftigt til at undgå at bruge søtransport. Færgeoperatører driver ofte forældede skibe i dårlig stand med få sikkerhedsfunktioner eller overholdelse af kapacitetsgrænser. Problemet er især præcist for flodtransport.
Minibusser: Minibusser kører fra 'motorparker', centrale transportknudepunkter, hvorfra minibusser (og bush-taxaer) er tilgængelige. Minibusser betjener flere centrale indre byområder og intercitydestinationer. Busser kører dog ikke efter en fastsat tidsplan og afgår først, når de er fyldt op. Der er en øget risiko for småtyveri og angreb ombord på offentlig transport.
Taxaer: Bush-taxaer er en hurtig og billig måde at rejse på, men køretøjerne er ofte dårligt vedligeholdt, og deres chauffører er hensynsløse. Gule førerhuse, der opkræver forud forhandlede priser, er tilgængelige for lokal transport i Lagos og Abuja , men disse bør generelt undgås. Taxachauffører har været kendt for at udføre svindel og røve passagerer.
Bevægelseskontrolordrer
Lokale myndigheder pålægger ofte udgangsforbud med lidt eller ingen forudgående varsel for at opretholde den offentlige orden og sikkerhed, typisk som en reaktion på kommunal vold, uroligheder og terrorangreb, blandt andre sikkerhedstrusler.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >