Rejseforsikring til Malaysia
En rejseforsikring giver dig tryghed på din rejse til Malaysia, så du kan slappe af og nyde dit eventyr!
Køb en rejseforsikring her >
Oversigt
Hovedstad: Kuala Lumpur (indbyggere 8,622 mio.)
Befolkning: 34.308.525 (2024 estimeret)
Andre byområder: Johor Bahru (indbyggere 1,086 mio.); Ipoh (indb. 857.000)
Religioner: muslimske 61,3%, buddhister 19,8%, kristne 9,2%, hinduer 6,3%, konfucianisme, taoisme, andre traditionelle kinesiske religioner 1,3%
Sprog: Bahasa Malaysia, engelsk, kinesisk, tamil, telugu, malayalam, panjabi, thai; bemærk: Malaysia har 134 levende sprog
Tidszone: UTC+8
Kørende side: Venstre
Opkaldskode: +60
Elektriske stik: Type A, Type C, Type G og Type M
Penge
Den lokale valuta i Malaysia er Ringgits (MYR). Pr. 10. december 2024 er 100 MYR lig med 22,59 USD.
Valutaveksling kan foretages i lufthavne, banker, vekselkontorer og hoteller. Lufthavne og hoteller opkræver høje kommissionsgebyrer for udveksling og er ikke særlig gunstige.
Rejsende bør være parate til at bruge kredit- eller debetkortbetalinger i byområder og kontanter i landdistrikter. Kredit- og betalingskort accepteres i alle store butikker og barer i byer og turistområder. Mindre kræmmercentre og boder i landdistrikter har en politik med kun kontanter, så sørg for at have nogle kontanter med. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Malaysia har en kultur uden drikkepenge. Du må gerne efterlade skift i en drikkepenge, men du forventes ikke at give drikkepenge.
Elektricitet
Strømforsyningen i Malaysia er pålidelig. Elektricitet kører på 240V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) A, C, G og M.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Malaysia. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Rejsende kan kvalificere sig til visumfritagelse, men dette kræver udførelse af et sikkerhedstjek eller rejsegodkendelse inden afrejse. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri indrejse til Malaysia for indiske statsborgere : Indiske statsborgere kan rejse ind i Malaysia uden visum i op til 30 dage. Disse rejsende vil få udstedt et socialt besøgspas (indrejsetilladelse til turisme og besøge slægtninge, blandt andre regeringsgodkendte formål ) ved ankomsten.
Visumfri indrejse til Malaysia for kinesiske statsborgere : Statsborgere fra Kina kan rejse ind i Malaysia uden visum i op til 30 dage. Disse rejsende vil få udstedt et socialt besøgspas (indrejsetilladelse til turisme og besøge slægtninge, blandt andre regeringsgodkendte formål ) ved ankomsten.
Visumfritagelser
Visumfritagelse : De fleste udenlandske statsborgere, undtagen dem fra udpegede lande anført her , kan rejse ind i Malaysia uden visum. De, der har tilladelse til at komme ind uden visum, kan få et socialt besøgspas (indrejsetilladelse til turisme og besøge slægtninge, blandt andre regeringsgodkendte formål ) ved ankomsten.
Den tilladte opholdsperiode for dem med Social Visit Pass varierer mellem 30 og 90 dage; den tilladte opholdsperiode varierer for forskellige statsborgere. Yderligere detaljer kan findes her .
Den malaysiske immigrationsafdelings hovedwebsted angiver ikke den tilladte opholdsperiode for udenlandske statsborgere fra forskellige nationer. De fleste lande fra den sydøstasiatiske region har generelt lov til at rejse ind i Malaysia i op til 30 dage, mens lande fra blandt andet Australien , Canada og USA kan besøge Malaysia uden visum i 90 dage. Rejsende rådes til at rådføre sig via ambassaden eller konsulære tjenester inden afgang.
e-visum
E-visum (30 dage) : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan ansøge om et e-visum; rejsende med dette visum kan rejse ind i Malaysia til turisme-relaterede formål eller sociale besøg i op til 30 dage. Yderligere detaljer kan findes her eller her .
Disse rejsende vil få udstedt et socialt besøgspas (indrejsetilladelse til turisme og besøge slægtninge, blandt andre regeringsgodkendte formål ) ved ankomsten.
E-visum (ikke-turister) : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan ansøge om et e-visum for at komme ind i Malaysia til statsgodkendte formål, nemlig studier, arbejde og medicinsk behandling. Ansøgere kan få et enkelt indrejse (opholdets gyldighed er ikke afklaret) eller et visum til flere indrejser (30-dages opholdsgyldighed for hvert besøg). Yderligere detaljer kan findes her eller her .
Lokale rejser
Oversigt
Malaysia har veludviklet rejse- og vejinfrastruktur. Kørestandarder er gode, men motorcykelulykker er almindelige, da motorcyklister væver sig ind og ud af travl, hurtigt bevægende trafik. Offentlige transportmuligheder såsom tog, busser og taxaer er billige, sikre og pålidelige. Uden for bycentre kan busrejser være farlige på grund af dårlige vejforhold, især i bjergrige områder. Færger er tilgængelige for rejser til det østlige Malaysia, men er vejrafhængige og modtagelige for ulykker.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Malaysias tre hovedlufthavne er Kuala Lumpur International Airport (KLIA) (KUL/WMKK) , Penang International Airport (PEN/WMKP) og Kota Kinabalu International Airport (KKIA) (BKI/WBKK) . Forskellige internationale flyselskaber flyver til Kuala Lumpur Lufthavn og Penang Lufthavn .
Malaysia Airlines og lavprisselskabet Air Asia flyver til indenlandske og regionale destinationer. Air Asia-priserne er billige, selvom fly er mere almindeligt forsinkede. Malaysia Airlines var udsat for to store katastrofer i 2014 – forsvinden af flyet MH370 på vej til Beijing i marts og nedskydningen af MH17 i juli over ukrainsk luftrum af formodede pro-russiske separatister – hvilket forværrede flyselskabets økonomiske vanskeligheder og førte til omstrukturering af flyselskabet. Air Asia driver en amerikansk rute, som flyver mellem Kuala Lumpur og Honolulu.
Immigrations- og toldprocedurer er generelt nemme, og passagerer kan forvente afslappet sikkerheds- og bagagekontrol. De fleste passagerer bruger ekspres Green Lane ved toldafdelingen. Tasker udsættes sjældent for en intens kontrol.
Kuala Lumpur International Airport har gode sikkerhedsstandarder, og faciliteterne er moderne og komfortable. Den 14. februar 2017 blev Kim Jong Nam – den fremmedgjorte halvbror til den nordkoreanske leder Kim Jong Un – dog myrdet med en kemisk nervegift af nordkoreanske agenter i check-in-området i lufthavnen, hvilket understregede bekymring over anlæggets sårbarhed. Ikke desto mindre så hændelsen ud til at være en isoleret episode. Andre lufthavne i Malaysia er grundlæggende og kompakte med rimeligt moderne faciliteter.
Der er et direkte tog tilgængeligt mellem Kuala Lumpur Internationale Lufthavn og KL Sentral Station , med flycheck-in faciliteter til rådighed på selve stationen. Taxatjenester er også let tilgængelige i større lufthavne.
Grænser og indgang
Indgangsgebyr: Fra 1. oktober kræver malaysiske myndigheder en Vehicle Entry Permit (VEP) for alle udenlandsk-registrerede køretøjer, der kommer ind fra Singapore via Johor Causeway og Second Link Bridge . Overtrædere risikerer bøder på op til MYR2.000 (USD570) eller fængselsstraf. VEP kan fornyes hvert femte år.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndighederne håndhævede mpox-relaterede overvågningsforanstaltninger ved indløbshavne over hele landet indtil videre for at forhindre spredning af virussen.
Begrænsninger for israelske statsborgere: Indehavere af israelske pas har ikke adgang. Myndighederne forbød alle israelsk ejede skibe og skibe under flag, såvel som skibe på vej til Israel, at lægge til i malaysiske havne.
Nødvendige dokumenter
Indrejsetilladelse: Fra 1. januar 2024 skal rejsende, der skal udfylde MDAC, gøre det inden for 72 timer før ankomst.
Følgende kategorier af rejsende er undtaget fra MDAC-kravet:
- statsborgere i Singapore
- Dem, der transiterer gennem Singapore uden at søge immigrationsgodkendelse
- malaysiske fastboende
- indehavere af Malaysia Automated Clearance System (MACS)
- indehavere af Malaysias langtidspas
- indehavere af Brunei fælles identifikationscertifikater
- indehavere af thailandske grænsepas
- indehavere af indonesiske grænseoverskridende pas
- Rejsende, der er berettiget til Malaysia Frequent Traveler Facility < Dokumentlink: https://imigresen-online.imi.gov.my/mdac/main?registerMain /ul>
Andet: Fra 1. oktober kræver malaysiske myndigheder en Vehicle Entry Permit (VEP) for alle udenlandsk-registrerede køretøjer, der kommer ind fra Singapore via Johor Causeway og Second Link Bridge . Overtrædere risikerer bøder på op til MYR2.000 (USD570) eller fængselsstraf. VEP kan fornyes hvert femte år. De malaysiske myndigheder meddelte dog, at håndhævelsen af VEP ville blive forsinket, og at Singapore-køretøjer stadig kunne komme ind uden en VEP, men ville modtage en advarsel. Dokumentlink: https://vep.jpj.gov.my/#!/
Vejrejser
Trafikken i Malyasia bevæger sig til venstre. Malaysia har et omfattende vejnet og kørselsstandarder er relativt høje. Vejene er generelt i god stand på halvøen Malaysia , men mindre i det østlige Malaysia . Skiltning er på det lokale sprog.
Rejsende bør være opmærksomme på hensynsløse bilister, især om natten og når de går i nærheden af vejen. Køretøjer standser ikke altid ved lyskryds eller fodgængerfelter. Vær ekstra forsigtig, når du kører i regnvejr, da dit udsyn kan blive forringet. Motorcyklister er en almindelig trafikfare, og motorcykelulykker er almindelige, når motorcyklister væver sig ind og ud af travl, hurtigt bevægende trafik; motorcyklister kan blive konfronterende, hvis de bliver irettesat. At forlade ulykkesstedet er en alvorlig lovovertrædelse i Malaysia, og politiet vil retsforfølge dem, der gør det.
Hastighedsgrænser håndhæves af færdselspolitiet, som opsætter kameraer og vejspærringer for at fange fartoverførsler. På motorveje er grænsen 110 km/t (70 mph), og på andre landeveje er den 90 km/t (55 mph). Bygrænserne varierer, men den mest almindelige er 60 km/t (40 mph).
Jernbanerejser
Kuala Lumpur har et udviklet intra-city jernbanenet, som forbinder byens centrum med forstæderne i Selangor . Tog til afsidesliggende større byer er ofte forsinkede, med undtagelse af destinationer som Penang , Ipoh , Seremban og Singapore, som ligger langs samme rute. "Jungle Railway", populær blandt rejsende, er en enkeltsporet østlig linje mellem Tumpat og Gemas ; denne service er langsom og mangler moderne faciliteter.
KL Sentral Station i Kuala Lumpur er et konvergenspunkt for det transnationale KTMB-netværk, de intra-city Putra- og Monorail-netværk og busser til populære turistdestinationer. Togsystemet i Malaysia er billigt, rent og sikkert at bruge for besøgende. Man bør dog sørge for at beskytte ejendele på travle by-pendlertog, da der lejlighedsvis er tilfælde af lommetyve, der kører på disse tjenester.
Offentlig transport
Færger og både: Færger forbinder forskellige punkter på halvøen Malaysia med mindre øer, med Sumatra i Indonesien og det sydlige Thailand, Sarawak med Brunei og Sabah med East Kalimantan i Indonesien og Mindanao i Filippinerne. Sikkerhedsforanstaltningerne er minimale og overholder ikke altid internationale standarder. Bådtjenester holder sig sjældent til tidsplaner, og ture kan ændres uden varsel. Adskillige passagerbåde er tidligere sunket mellem Tanjung Aru og Pulau Mengalum i staten Sabah . Brug sund fornuft og gå ikke ombord på fartøjer, der er overfyldte eller ser usødygtige ud. Før du rejser, skal du kontrollere, om passende sikkerhedsudstyr er tilgængeligt, og altid bruge en redningsvest.
Busser: Busnetværk i byer er ret pålidelige og ekstremt sikre. Undgå at rejse med bus til Cameron Highlands (Tanah Tinggi Cameron) og Genting Highlands (Resorts World Genting) , to populære turistmål i Pahang-staten , hvor ulykker er almindelige på grund af dårlige vejforhold i bjergrigt terræn. Bestil en taxa eller lej et privat køretøj som et alternativ.
Langdistance "Express" busser kører direkte til Singapore og Bangkok. Partnerbusser over grænsen samler ofte passagerer op ved udgangen af immigrationsfaciliteter. Centrum for ekspresbusser er den forfaldne Puduraya Busstation i Kuala Lumpur . Pas på billetkøbere, der tilbyder rettidige rejser; de er ikke pålidelige. Der er sket flere dødsulykker eller alvorlige ulykker på fjernbusser. Rejsende rådes til at vælge et velrenommeret selskab og undgå overnatningsrejser.
Taxaer: Taxaer må ikke optage yderligere passagerer. Hvis de gør det, skal du gå fra borde, når det er sikkert at gøre det. Rejsende rådes til at bruge samkørselsapps såsom Grab, da de ofte er billigere, køretøjerne er rene og mere komfortable end almindelige taxaer, og deres chauffører er venlige og professionelle.
Taxaer er almindeligt tilgængelige i byområder, men i landdistrikter skal der muligvis bestilles på forhånd. Afmærkede taxaer er generelt en sikker og pålidelig transportform i byområder. Uofficielle taxaer bør undgås; førere af disse ulicenserede køretøjer er blevet rapporteret at udføre tyveri i Kuala Lumpur . Hvis du rejser alene, skal du ringe til dit hotel eller en ven, når du går ind i en taxa om natten. Har du en mobiltelefon, så send en sms med taxaens registreringsnummer til en ven. Registreringsnummeret skal være tydeligt vist i venstre hjørne af instrumentbrættet.
Selvom måltaxaer er almindeligt tilgængelige i Kuala Lumpur , kan chauffører overbelaste eller nægte at tilbyde takster, især nær Kuala Lumpur International Airport og Bukit Bintang shopping- og underholdningsdistrikt. Hvis en taxa er udstyret med en måler, bør passagerer insistere på at bruge den, før de går ombord. I mangel af en måler skal du altid forhandle priser inden afgang, helst med lokal assistance. Rejsende, der ankommer til Kuala Lumpur Internationale Lufthavn, rådes til at betale for taxapriser ved en udpeget skranke placeret i Ankomstsektionen. Vær opmærksom på, at gebyrerne varierer afhængigt af taxaens farveskema – fx er budgettaxaer som regel røde, hvide eller gule, mens blå taxaer er dyrere.
Biludlejning: Udlejningsbiler fra internationale og nationale firmaer er bredt tilgængelige og kan ofte bestilles på forhånd. De fleste biludlejningsfirmaer er pålidelige og sikre, især hvis de anbefales af et større hotel eller turistcenter.
Bevægelseskontrolordrer
Udgangsforbud: Et udgangsforbud kl. 18.00-06.00 lokal tid for farvande tre kilometer (fem sømil) ud for Semporna , Kunak , Lahad Datu , Kinabatangan , Sandakan og Beluran i Sabah-statens Eastern Sabah Security Zone (ESSZone) , pga. trusler om militante angreb og grænseoverskridende kriminelle aktiviteter, er indstillet til at forblive på plads indtil videre. Dette udgangsforbud blev først indført i 2014. Dette udgangsforbud blev omdøbt af lokale myndigheder fra "ESSZone udgangsforbud" til "ESSZone Movement Control Order" i oktober 2023 for at ændre det offentlige billede af regionen for rejsende.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >