Rejseforsikring til Kenya
Overvejer du at rejse til Kenya? Så er der meget, du kan glæde dig til at opleve!
Vær opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke er gyldige, hvis du rejser til et land, hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
Køb en rejseforsikring her >
Oversigt
Hovedstad: Nairobi (indbyggere 5,325 mio.)
Befolkning: 55.100.586 (2024 estimeret)
Andre byområder: Mombassa (1,440 mio. indbyggere)
Religioner: Kristne, muslimske
Sprog: Engelsk, Kiswahili, talrige oprindelige sprog
Tidszone: UTC+3
Kørende side: Venstre
Opkaldskode: +254
Elektriske stik: Type G
Penge
Den lokale valuta i Kenya er kenyanske shilling (KES). Pr. 10. december 2024 er 100 KES lig med 0,77 USD. Ud over den lokale valuta kan USD accepteres til betaling nogle steder.
Valutaveksling kan foretages i banker, vekselkontorer og hoteller. Gadepengesælgere bør undgås.
Rejsende bør være parate til at bruge enten kontanter eller kredit- eller betalingskort til at foretage betalinger. Kreditkort accepteres i nogle virksomheder, men kontanter er fortsat den foretrukne betalingsmetode. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Rejsende må kun medbringe maksimalt 100.000 kenyanske shilling ved udrejse.
Et drikkepenge på 10 % er passende for serveringspersonalet i restauranter. På hoteller kan portører få drikkepenge med alt fra 50-100 shillings og husholdere fra 200-500 shillings om ugen.
Elektricitet
Strømforsyningen i Kenya er mindre end pålidelig. Elektricitet kører på 240V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) G. Selvom forsyningen normalt er pålidelig på luksushoteller, er der mulighed for afbrydelse af elforsyningen, og dem, der bruger bærbare computere og andet følsomt elektronisk udstyr, vil måske overveje at bringe overspænding beskyttelse med dem. Dette gælder især for dem, der rejser til yderområder.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Kenya. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have to blanke sider.
Statsborgere fra Rwanda og Uganda kan rejse ind i Kenya med et gyldigt ID.
Visum
Rejsende kan kvalificere sig til visumfritagelse, men dette kræver udførelse af et sikkerhedstjek eller rejsegodkendelse inden afrejse.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfritagelser
Elektronisk rejsetilladelse (eTA) : De fleste rejsende har adgang uden visum, men skal indhente en elektronisk rejsetilladelse (eTA) før rejsen.
Statsborgere fra Burundi , Den Demokratiske Republik Congo , Rwanda , Sydsudan , Tanzania og Uganda er fritaget for at opnå eTA, mens statsborgere fra Botswana , Comorerne , Congo-Brazzaville , Eritrea , Etiopien , Ghana , Mozambique , San Marino og Sydafrika Zimbabwe er fritaget for eTA-gebyrer.
Lokale rejser
Oversigt
Vejforholdene er ret farlige på grund af dårlig vedligeholdelse af køretøjer og veje samt hensynsløs kørsel. Kisumu-Nakuru-Nairobi motorvejen er særlig farlig på grund af de høje niveauer af kriminalitet og dårlige vejforhold. Minibustaxier, lokalt kendt som matatus , kører på større motorveje mellem byer, men bør undgås på grund af operatørernes forbindelser til organiserede kriminalitetssyndikater. Toglinjen Mombasa-Nairobi er moderne og anses for sikker, men andre togrejser skyldes ikke manglende rutinemæssig vedligeholdelse og sikkerhedstjek.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Beliggende 16 km (10 miles) sydøst for Nairobi Central Business District (CBD) , Jomo Kenyatta International Airport (NBO/HKJK) er den vigtigste internationale lufthavn, der betjener Kenya. Sikkerheden er blevet forbedret på anlægget i de senere år. Kenyas civile luftfartsmyndighed opfylder standarderne fra International Civil Aviation Organisation (ICAO).
Mombasa-Nairobi Highway løber ved siden af Jomo Kenyatta Lufthavn og forbinder lufthavnen med Nairobi CBD . Lejebiler er tilgængelige fra flere virksomheder, der opererer i ankomstområdet. Offentlige busser og shuttlebusser kører også mellem lufthavnen og Nairobis centrum og er tilgængelige for meget billige priser. Taxaer kan også lejes og er den anbefalede transportform for udenlandske rejsende.
Kenya Airways har en god rekord i luftfartssikkerheden og driver et omfattende netværk af flyvninger internationalt og indenrigs, herunder til Kisumu, Malindi og Moi. Private flyselskaber flyver også med lette fly til små landingsbaner i landet. Fly kan chartres og er nyttige til transport til vildtparker. Det er mere sikkert at konsultere en velrenommeret rejsearrangør med hensyn til charterflyvninger med private flyselskaber.
Grænser og indgang
Grænselukninger: Landgrænserne til Somalia er lukket.
Sikkerhedsbekymringer: Rejsende rådes til at undgå at rejse til områder inden for 60 km (37,2 miles) fra Kenyas grænse til Somalia på grund af sikkerhedsmæssige bekymringer.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Embedsmænd gennemfører overvågningsforanstaltninger ved landets grænsepunkter for at bremse spredningen af mpox og Marburg-virus.
Nødvendige dokumenter
Rejser (PLF): Alle rejsende, der viser symptomer, skal udfylde en sundhedsovervågningsformular og indhente en QR-kode fra Trusted Travel (TT) Initiative. Dokumentlink: https://ears.health.go.ke/international_registration/
Vejrejser
Trafikken i Kenya bevæger sig i venstre side af vejen, og kørslen kan være ekstremt uberegnelig. Vejforholdene i og omkring byområder som Nairobi er velholdte, men vejene i landdistrikterne er hullede, ikke-asfalterede, ujævne og dårligt vedligeholdt.
Køretøjer er gamle og i nogle tilfælde i ekstrem forfaldstilstand. Lastbiler og andre køretøjer går ofte i stykker, blokerer veje og fører til lange trafikpropper, hvor chauffører nogle gange bruger den forkerte side af vejen for at undslippe rodet. Ulykker er almindelige. At rejse om natten uden for større byer bør undgås på grund af den dårlige tilstand af veje og gadelys og truslen om banditry. Politiets kontrolposter er almindelige, og alle køretøjer er forpligtet til at stoppe, hvis de bliver bedt om det. Der kan blive anmodet om bestikkelse under trafikstop.
Kisumu-Nakuru-Nairobi motorvejen er særlig farlig på grund af de høje niveauer af kriminalitet og dårlige vejforhold. Højde, manglende barrierer, køreteknikker, køretøjers tilstand og vejr spiller også en rolle i motorvejens højrisikovurdering. Transitområder såsom busstoppesteder, taxaholdepladser og togstationer er ofte et knudepunkt for kriminel aktivitet, og der bør til enhver tid udvises forsigtighed i disse områder.
I regntiden (oktober til november og slutningen af marts til midten af juni) er mange ikke-asfalterede veje kun farbare med firehjulstrukne køretøjer med høj frihøjde. Men firehjulstrukne køretøjer anbefales til enhver tid, når de kører på ikke-asfalterede veje, da skader forårsaget af voldsom regn muligvis ikke er blevet repareret i tide i perioder uden for regntiden.
Carjacking er et problem i hele landet, især om natten. Kør defensivt, med vinduer rullet op og bildøre låst.
Jernbanerejser
Den 480 km lange Mombasa-Nairobi Standard Gauge Railway (SGR) leverer gods- og passagerservice mellem de to byer. Turen tager omkring fire en halv time. Kenya Railways Corporation (KRC) driver også service på jernbanefilialer, der forbinder Taveta og Kisumu med passagernettet. Mens Mombasa-Nairobi -linjen er moderne og anses for sikker, skyldes andre togrejser ikke manglende rutinemæssig vedligeholdelse og sikkerhedstjek. Der er rapporteret om adskillige ulykker og endda afsporinger.
Offentlig transport
Offentlig transport anses generelt for usikker. Rejsende bør vælge privat-leje taxaer eller ride-haiing tjenester.
Minibusser: En almindelig form for offentlig transport er matatu , en minibus, der betjener en bestemt rute. Selvom det er meget billigt at bruge, er matatus berygtet for dårlig vedligeholdelse og for deres operatørers dårlige kørestandarder. Nogle har ikke ordentlig forsikringsdækning. Passagerer rapporterer ofte, at de bliver bestjålet på matatus . Derudover forsøger politiet ofte at kræve bestikkelse fra chauffører med den begrundelse, at chaufføren har overtrådt en af de strenge færdselslove. Diskretion og forsigtighed tilrådes.
Taxaer: Taxaer er rigeligt i byområder. De må dog ikke have meter, så en billetpris bør aftales på forhånd. Taxaer bør ikke hyldes fra gaden på grund af risikoen for kriminalitet; de kan i stedet findes på taxaholdepladser eller ringes direkte op. Ride-hailing-applikationer, herunder YEGO, Bolt og Uber, er også levedygtige muligheder.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >