Værd at vide om rejseforsikring til Israel
- Du kan hverken benytte dig af det gule sundhedskort eller det blå EU-sygesikringskort i Israel. Derfor anbefaler vi altid, at du tegner en privat rejseforsikring, inden du rejser til Israel.
- Din rejseforsikring til Israel sikrer dig i en lang række tilfælde - dog ikke alle. Vær derfor opmærksom på, hvad der helt præcist er omfattet af din rejseforsikring.
- Ved akutte behov på rejsen kan du kontakte den dansktalende alarmcentral 24/7
Din rejseforsikring til Israel dækker evakuering og andre uforudsete hændelser på rejsen
Med en rejseforsikring til Israel er du sikret mod en lang række uforudsete hændelser på rejsen, så du ikke selv risikerer at skulle betale dyre domme. Det kan for eksempel være, at du får brug for lægebehandling som følge af akut alvorlig sygdom eller tilskadekomst, eller du er nødt til at købe ny bagage, fordi din egen ikke er nået frem til destinationen sammen med dig.
Samtidig dækker din rejseforsikring til Israel også i krisetilfælde, såsom hvis du er nødt til at blive evakueret til Norden, hvis Udenrigsministeriet påkræver det på grund af uroligheder i landet, heriblandt terroraktioner og udbrud af krig.
Oversigt
Hovedstad: Jerusalem (970.000 indbyggere)
Befolkning: 9.174.520 (2024 estimeret)
Andre byområder: Tel Aviv Yafo (indbyggere 4,421 mio.); Haifa (indbyggere 1,174 mio.)
Religioner: jødiske, muslimske, kristne, drusere
Sprog: Hebraisk, arabisk, engelsk (mest almindeligt anvendte fremmedsprog)
Tidszone: UTC+2; sommertid: +1 time, fredag før den sidste søndag i marts, slutter den sidste søndag i oktober
Køreside: Højre
Opkaldskode: +972
Elektriske stik: Type H
Penge
Den lokale valuta i Israel er nye israelske shekel (ILS). Pr. 12. november 2024 er 100 ILS lig med 26,67 USD.
Valutaveksling kan foretages i banker, vekselkontorer og hoteller.
Rejsende bør være parate til at bruge enten kontanter eller kredit- eller betalingskort til at foretage betalinger. Kreditkort accepteres bredt. Hæveautomater er tilgængelige de fleste steder.
Betaling i fremmed valuta kan fritage rejsende for moms på visse ydelser og køb.
Drikkepenge servere 10-15% på restauranter. Der forventes ikke drikkepenge til taxachauffører.
Elektricitet
Strømforsyningen i Israel er pålidelig. Elektricitet kører på 230V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) H.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Israel. Passet skal være gyldigt i hele opholdets varighed og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Rejsende kan kvalificere sig til visumfritagelse, men dette kræver udførelse af et sikkerhedstjek eller rejsegodkendelse inden afrejse. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Israel : De fleste udenlandske statsborgere fra udvalgte lande, herunder Storbritannien og USA, kan rejse ind i Israel uden visum i op til 90 dage. Rejsende rådes til at rådføre sig med israelske konsulære repræsentanter inden afrejse.
Med virkning fra 1. juli til 31. december tillader israelske embedsmænd udenlandske statsborgere, der er berettiget til at rejse ind i Israel visumfrit, at ansøge om elektronisk rejsetilladelse (ETA-IL) . I denne periode vil ETA-IL forblive i pilotfasen, hvilket betyder, at ETA-IL ansøgninger vil være frivillige og gebyrfritaget. ETA-IL forbliver gyldig i to år.
Med virkning fra 1. januar 2025 vil myndigheder kræve, at alle udenlandske statsborgere, der er berettiget til at rejse ind i Israel visumfrit, skal have en gyldig ETA-IL for at rejse ind i Israel for besøg på op til 90 dage. Alternativt kan disse rejsende få et israelsk visum.
Visumfri til Israel for statsborgere fra Seychellerne : Seychellernes statsborgere kan rejse ind i Israel uden visum. Oplysninger om den visumfri ordnings opholdsgyldighed var ikke umiddelbart tilgængelige.
Visumfritagelser
Visumfritagelse for amerikanske statsborgere, der er registreret som bosiddende i Gaza : Amerikanske statsborgere, der er opført i det palæstinensiske befolkningsregister for Gaza og har tilbragt mere end 50 procent af de sidste fem år i Gaza, kan rejse ind i Israel i op til 90 dage uden visum. Yderligere information kan findes her og her .
Visum
Visum til kortvarigt ophold : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i Israel for korte ophold (0-90 dage), inklusive forretning, skal have et visum for at få adgang.
Lokale rejser
Oversigt
På grund af den igangværende konflikt skal du forudse potentielle ændringer i tidsplaner og uforudsete forstyrrelser af den offentlige transport i hele landet. Offentlige bus- og togsystemer er hurtige, billige, stort set pålidelige og tilbyder ture med hyppige mellemrum fra større stationer til alle større byer, dog er der en øget risiko for angreb om bord på offentlig transport. På korte afstande er taxaer en god mulighed, da chauffører normalt har et godt kendskab til rejseruter og deres køretøjer er relativt velholdte. Vejsystemet er omfattende og velholdt, men høje niveauer af trafikpropper og uregelmæssige kørevaner kan gøre kørsel i Israel til en farlig oplevelse.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
På grund af en øget risiko for regional eskalering har mange flyselskaber indstillet flyvninger til Tel Aviv Ben Gurion International Airport (TLV/LLBG) indtil videre. Kontakt bookingagenter for opdateringer.
Embedsmænd oplyste, at Terminal 1 i Ben Gurion Lufthavn suspenderede alle internationale flyvninger indtil den 29. marts 2025 på grund af lav efterspørgsel på grund af flere flyselskabers suspendering af flyvninger til Israel. Indenrigsflyvninger vil fortsætte med at operere ved Terminal 1, mens alle internationale flyvninger vil operere ved Terminal 3.
Ben Gurion Lufthavn , der ligger 15 km (ca. ni miles) sydøst for Tel Aviv , er det primære indgangssted for de fleste rejsende til Israel og modtager fly fra mange store internationale flyselskaber. En nylig renovering har set et betydeligt fald i ventetider og forbedringer i offentlige faciliteter og bagagehåndtering.
Ben Gurion Lufthavn er nu forbundet med jernbane til det bredere offentlige transportnetværk, og der kører tog til alle større byer på kystsletten og Jerusalem med jævne mellemrum. Togene kører ikke mellem fredag aften og lørdag nat, eller i de tidlige morgentimer hele ugen. Limousiner og private taxaer til og fra lufthavnen kan arrangeres gennem dit hotel, og for indkommende passagerer bør taxaer arrangeres gennem afsenderens skranke på niveau G. Førerhuse vil koste mere efter kl. 21.00 lokal tid og på helligdage. Biludlejningsskranker er placeret på første sal i Østgalleriet i Greeters' Hall, og kan tilgås via elevatorer placeret til venstre for terminalen, når de vender ud mod udgangene.
Israels næststørste lufthavn målt i antal passagerer er J. Hozman Lufthavn . Det er beliggende i det centrale område af den sydlige ferieby Eilat , ved siden af rute 90 ( Arava-vejen ), og tilbyder charterflyvninger og indenrigsforbindelser til og fra Tel Aviv og Haifa . Lufthavnen håndterer også et begrænset antal internationale flyvninger og ligger i gåafstand fra byens centrum og mange store hoteller, hvis rejsende skulle beslutte at give afkald på en taxatur.
Avancerede sikkerhedsscreeningsprocedurer (herunder gentagne røntgenbilleder, vatpinde til at teste for sprængstoffer og længerevarende afhøring) bør forventes ved flyvninger til Israel. I Tel Avivs Ben Gurion-lufthavn bliver passagerer - især ikke-israelere - afhørt grundigt af højtuddannede screenere, mens civilklædte sikkerhedsembedsmænd holder øje med mistænkelig adfærd. Passagerer rådes til at ankomme til lufthavnsterminaler med tilstrækkelig tid til at klare sikkerhedskontrollen. Israels nationale flagskib, El Al, kræver, at passagerer ankommer mindst tre timer før afgang for at screene bagage, udspørge passagerer om arten og formålet med turen og for at forhøre sig om pakket bagage. Passagerer vil også blive bedt om at give oplysninger om deres kontakter i landet, og hvor de skal opholde sig.
Palæstinensiske identitetskortindehavere med midlertidigt ophold i de palæstinensiske områder bør tjekke de seneste ind-/udrejseregler, da sådanne kortindehavere tidligere er blevet nægtet indrejse i Israel. Det skal også bemærkes, at alle udenlandske statsborgere med israelske stempler på deres pas vil blive afvist, hvis de forsøger at rejse til mange arabiske nationer. Rejsende, der har passtempler fra Syrien, Libanon eller andre lande, der officielt er i krig med Israel, bør forvente at blive afhørt og visiteret.
Grænser og indgang
Grænselukninger: På grund af sikkerhedsmæssige årsager midt i konflikten mellem israelske styrker, Hamas og Hizbollah, lukkede de israelske myndigheder landovergange med Jordan , herunder Yitzhak Rabin-overgangen og Jordan-dalen .
Andre grænseforanstaltninger : Den israelske hær anbefalede ikke at rejse gennem grænseovergangen til Jeriko , som forbinder Israel og Vestbredden . Flere krydstogtsrederier har suspenderet driften i Israel, og mange rejseruter er blevet ændret eller aflyst på grund af den igangværende konflikt i landet. Kontakt krydstogtembedsmænd for opdateringer og mulige muligheder for refusion/ombooking.
Adgangskrav: Med virkning fra 1. januar 2025 vil myndigheder kræve, at alle udenlandske statsborgere, der er berettiget til at rejse ind i Israel visumfrit, hvilket omfatter statsborgere fra omkring 100 lande, herunder USA og Tyskland, skal have en gyldig elektronisk rejsetilladelse (ETA- IL) for at komme ind i Israel for besøg på op til 90 dage.
Vejrejser
Israel har et omfattende, velholdt vejsystem med flersporede motorveje, der forbinder alle større byer og de fleste byer. Veje i byer er dog ofte af en meget lavere standard. Dette gælder især i arabiske byer og landsbyer og i periferien af landdistrikter, hvor lukkede veje ofte uventet bliver til grusveje. Derfor anbefales det stærkt at få fuld forsikring for leje af køretøjer.
Israelske bilister har ofte ringe hensyn til kørselslovgivningen - de undviger ofte mellem vognbanerne ved høje hastigheder og uden at angive, overholder ikke altid fører-fodgængerlovgivningen og gentagne gange bagklap og fjernlys foran for at passere om natten. Veje med en enkelt vognbane i hver retning er særligt farlige, da utålmodige bilister har en tendens til at trække sig ud foran modkørende for at overhale, selv hvor der er et blindt hjørne lige foran. De fleste ulykker i Israel skyldes dårlige kørestandarder snarere end dårlige vejforhold.
Kørsel under vinterens første regnskyl kan være særligt farligt i betragtning af den glatte belægning af støv på vejene og det faktum, at de fleste israelske bilister har begrænset erfaring med at køre under sådanne forhold. Hvis du kører i den sydlige Negev-ørken i vintermånederne, er det vigtigt at være opmærksom på, at oversvømmelser er almindelige efter regn og forårsager adskillige ulykker. Israelsk lov kræver brug af sikkerhedsseler og forbyder brug af mobiltelefoner til chauffører.
Hvis du har til hensigt at køre væk fra kystmotorvejene og ind til midten af landet, skal du købe et detaljeret Israel-kørekort. Den primære årsag til dette er for at undgå at forvilde sig ind på Vestbredden, men også for at underrette rejsende om, at der konstant anlægges nye veje og udgør en vis risiko.
Et fem meter højt stålhegn er siden blevet rejst langs 95 kilometer af grænsen mellem Israel og Egypten som en del af "timeglas"-programmet. Et dæksel til beskyttelse af køretøjer i tilfælde af skud er blevet rejst ved siden af selve grænsen. I tilfælde af høj beredskab i området vil IDF-soldater bemande stationer spredt langs grænsen, herunder et beskyttet område for krigere og ramper, som IDF-pansrede køretøjer kan skyde fra.
Det er vigtigt at bemærke, at israelske kort ikke viser våbenhvilelinjen fra 1948, som klart adskiller Israel fra de palæstinensiske områder. Ydermere er sikkerhedshegnet på Vestbredden ufuldstændigt og følger de fleste steder ikke grænsen mellem Vestbredden og Israel . Det er derfor vigtigt for besøgende at købe et andet kort, der viser den nøjagtige rute for våbenhvilelinjen. Uden begge kort er det meget nemt at køre ubevidst ind på Vestbredden, hvor køretøjer med israelske nummerplader risikerer at blive stenet og lejlighedsvis udsat for drive-by skyderier. De fleste lejeforsikringsaftaler vil være ugyldige, hvis du beskadiger bilen i territorierne.
Jernbanerejser
Israels passagertogsystem har gennemgået en større ombygning siden slutningen af 1990'erne, og er nu den foretrukne offentlige transportmulighed for de fleste israelere, der bor på kystsletten.
Ekspresstog kører på regelmæssig basis mellem Haifa og Tel Aviv og tager cirka en time. Udenlandske statsborgere, der planlægger at besøge byer mellem disse to hovedknudepunkter ( Herzilya , Netanya , Hadera , Cæsarea ), bør overveje lokaltog med en pendling på cirka 90 minutter. Togplaner og billetpriser leveres på engelsk på stationer og på Israel Railways hjemmeside, https://www.rail.co.il/en . Billetter kan købes fra billetboder og automater, som accepterer israelske shekel (ILS) og store internationale kreditkort og giver en engelsk menu.
Overbelægning i myldretiden er et voksende problem, især på fredage og nationale helligdage. Som med andre offentlige transporttjenester stopper togene med at køre midt på eftermiddagen om fredagen, med en begrænset service, der genoptages efter solnedgang lørdag aften. Besøgende rådes til at planlægge i overensstemmelse hermed.
I de senere år har der været to større ulykker, hvor højhastighedspassagertog har ramt køretøjer, der er parkeret på jernbaneskinner. Sikkerhedsvagter er nu udstationeret ved de fleste jernbaneoverskæringer.
Offentlig transport
Busser: Israel har en omfattende og relativt billig intercity busforbindelse (Egged). Busser afgår med jævne mellemrum fra de store centrale busstationer og er den bedste måde at komme til byerne på fra de vigtigste jernbanelinjer.
Det er bedst at rejse med bus fra Jerusalem til Tel Aviv . 405-bussen kører fra Jerusalems centrale busstation til Tel Avivs centrale busstation hvert 10.-15. minut i spidsbelastningsperioder, og bus nummer 480 forbinder Jerusalem til Tel Avivs centrale banegård . Billetter kan købes hos chaufføren eller ved stationens billetboder.
Taxier: Kendt som 'moneet sheroot' på hebraisk, er disse store varevogne ofte den hurtigste transportform mellem byer og mindre byer. I de fleste israelske byer kører servicetaxivogne fra udpegede parkeringspladser tæt på større busstationer eller bycentre, og i et begrænset antal byer kan varevogne blive prajet fra gaden. Varebiler er dog trange, hvilket gør dem til en dårlig mulighed for højere rejsende, og bør undgås sent fredag eftermiddag, hvor passagerer og chauffører har travlt med at komme hjem. Ventetider, som normalt er korte i løbet af dagen, afhænger af, hvor lang tid det tager varebilen at fylde op med passagerer.
Selvom skiltene på det forreste instrumentbræt, der angiver servicedestinationer, normalt er skrevet på hebraisk, er der en række engelsktalende chauffører, som kan hjælpe besøgende med at finde varevogne, der rejser til deres ønskede destinationer.
Priserne er faste og stiger lidt på sabbatten, hvor disse taxavogne er den eneste offentlige transporttjeneste i drift. Betaling sker ved at sende penge videre til chaufføren, når taxaen bevæger sig. Sheroot-service er normalt billigere (ca. 10 %) og mere imødekommende end bustjenester på samme rute.
Taxaer er almindeligt tilgængelige i de fleste byer uden for myldretiden, og de har tendens til at være rene, komfortable og velholdte.
Alle førerhuse er målte, og de fleste chauffører er ærlige, men der har været rapporter om, at turister er blevet opkrævet ublu priser.
Intercity-takster er ofte genstand for forhandling. Det er tilrådeligt enten at gå gennem vognmændene for at undgå overpris eller at aftale en pris, før du sætter dig ind i en taxa. Det er ikke nødvendigt at give drikkepenge, og målerkvitteringer bør fremlægges for uforhandlede takster.
Riskline har ikke modtaget nogen anmeldelser om seksuel chikane af enlige kvinder fra chauffører.
Biludlejning: Store internationale biludlejningsfirmaer, herunder Avis, Budget, Sixt og Hertz, opererer alle i Israel i konkurrence med det store israelske selskab Eldan og andre mindre operatører. Alle er pålidelige, selvom priserne kan være ret høje. Der kræves fuld forsikring til mange bilklasser.
Biludlejningsreservationer kan foretages på selskabernes hjemmesider inden ankomst. Besøgende bør dog være opmærksomme på, at Ben Gurion og Eilat lufthavnenes afhentning og aflevering er underlagt ekstra gebyrer. Som et generelt punkt bør besøgende også bemærke, at det er vigtigt at bestille lejebiler i god tid, især omkring religiøse og nationale helligdage.
Bevægelseskontrolordrer
Myndighederne kan forbyde store offentlige forsamlinger i nogle dele af landet, især det nordlige Israel, midt i dets eskalerende angreb på Libanon og den forventede udvidelse af Hizbollahs gengældelsesraketbeskydning mod Israel. Disse begrænsninger opdateres ofte, typisk hver anden dag af Home Command Center sociale medier .
Myndighederne forbød indendørs forsamlinger på mere end 350 mennesker og udendørs forsamlinger på mere end 100 mennesker i Golanhøjderne , Øvre og Nedre Galilæa , Haifa , Kiryat Ata , Kiryat Bialik , Kiryat Yam , Kiryat Motzkin , Nesher , Kfar Bialik og Zebulun .
Under undtagelsestilstanden tildeles militæret beføjelser til at udstede instruktioner til offentligheden, herunder et forbud mod forsamlinger.
Lockdown: De israelske forsvarsstyrker (IDF) erklærede Metula , Misgav Am , Kfar Giladi , Dovev , Tziv'on , Malkia , Manara , Yiftah , Rosh HaNikra , Shlomi , Hanita , Adamit og Aramsha i det nordlige distrikt for en lukket militærzone indtil yderligere varsel. Restriktionerne kommer midt i en IDF-indgreb på jorden i det sydlige Libanon mod Hizbollah.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >