Rejseforsikring til Iran
En rejseforsikring giver tryghed på din rejse. Vær opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke er gyldige, hvis du rejser til et land, hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
Køb en rejseforsikring her >
Oversigt
Hovedstad: Teheran (9.500 mio. indbyggere)
Befolkning: 89.172.767 (2024 estimeret)
Andre byområder: Mashhad (3,368 mio. indbyggere); Esfahan (indb. 2,258 mio.); Shiraz (indb. 1,721 mio.); Tabriz (indb. 1,661 mio.); Karaj (indb. 1,594 mio.)
Religioner: Muslimske 99,4 % (shiamuslimer 90-95 %, sunnimuslimer 5-10 %), andre (inklusive zoroastriske, jødiske og kristne) 0,3 %
Sprog: persisk farsi, aserisk og andre tyrkiske dialekter, kurdisk, Gilaki og Mazandarani, Luri, Balochi, arabisk
Tidszone: UTC+3,5
Køreside: Højre
Opkaldskode: +98
Elektriske stik: Type C og Type F
Penge
Den lokale valuta i Iran er iranske rialer (IRR). Pr. 10. december 2024 er 100 IRR lig med 0,0 USD.
Valutaveksling kan foretages i lufthavne, banker, vekselkontorer og hoteller.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at foretage betalinger. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort er ikke en accepteret betalingsmetode. Hæveautomater er ikke almindeligt tilgængelige.
Rejsende kan muligvis ikke få adgang til dine bankkonti via internettet fra Iran. Det er fornuftigt at medbringe nok hård valuta til at dække rejseperioden. Rejsende bør deklarere denne valuta ved indrejse og tage fornuftige sikkerhedsforanstaltninger, hvis de medbringer store kontantbeløb.
Drikkepenge er ikke almindeligt.
Elektricitet
Strømforsyningen i Iran er pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C og F. Generelt anses elforsyningen i iranske byer for pålidelig. Rejser til yderområder kan støde på flere forstyrrelser i tjenesterne.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Iran. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Iran for kasakhiske statsborgere : Kasakhiske statsborgere kan rejse ind i Iran visumfrit for ophold på op til 14 dage.
Visumfri rejse til Iran (15 dage) : Statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Iran visumfrit i op til 15 dage.
Visumfri indrejse for tadsjikiske statsborgere : Tadsjikiske statsborgere kan rejse ind i Iran visumfrit i op til 30 dage. I første fase gælder visumfri rejseordning kun for passagerer, der rejser med fly til Teheran .
Visumfri rejse til Iran : Statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Iran uden visum. Myndighederne angiver ikke, hvor længe disse statsborgere må opholde sig i Iran uden visum.
Visum
Enkeltindrejsevisum : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i Iran på en enkelt indrejse for korte ophold (0-30 dage), skal have et visum for at få lov til indrejse. Ansøgningen kan foretages helt elektronisk for nogle rejsende, andre kan blive bedt om at komme ind på et konsulat eller en ambassade til samtaler.
Lokale rejser
Oversigt
Vejnettene er gode, men der er en høj forekomst af trafikulykker på grund af hensynsløse kørevaner. Taxaer tilbyder et sikrere og mere pålideligt alternativ til offentlig transport. Sørejser i iranske farvande bør undgås, medmindre der er udtrykkelig tilladelse fra myndighederne, da udenlandske statsborgere er blevet tilbageholdt og fartøjer angrebet. Mens flyrejser generelt er sikre, blev Ukraine International Airlines Flight 752 i januar 2020 fejlagtigt skudt ned, efter at luftforsvarsoperatører forvekslede passagerflyet for et indkommende krydsermissil. Katastrofen, som fandt sted midt i en periode med øgede spændinger med USA, understregede risikoen for rejsende for at blive fanget i en international konflikt, der involverer Iran.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
På grund af risikoen for regional eskalering udløst af konflikten mellem israelske styrker, Hamas, Hizbollah og iranske styrker, har mange flyselskaber indstillet flyvninger til Teheran indtil videre. Kontakt bookingagenter for opdateringer.
Fra den 10. marts suspenderede iranske myndigheder flyvninger mellem Iran og Syrien. De iranske myndigheder har endnu ikke afklaret årsagen bag flyafbrydelsen; de tilbagevendende israelske luftangreb i Syrien kan have udløst flytningen. Iranske embedsmænd nævnte også, at flyvninger kan fortsætte med at blive udført på en "lejlighedsvis" basis.
Iran Air, det nationale luftfartsselskab, flyver til forskellige internationale og indenlandske destinationer. Dets søsterflyselskab, Iran Aseman Airlines, betjener også et lille antal regionale destinationer. Selvom en række opdaterede fly har tilladelse til at operere gennem internationale lufthavne, bør Iran Airs dårlige kvalitet og organisation tage højde for rejseplanerne på alle stadier. Rejsende frarådes at vælge Iran Air frem for andre store luftfartsselskaber internationalt.
Fly fra Golfstaterne flyver til den nye Imam Khomeini Lufthavn (IKA/OIIE) syd for Teheran . De fleste internationale fly vil dog ankomme til Mehrabad International Airport (THR/OIII) i det vestlige Teheran . Fra Mehrabad Lufthavn kan rejsende oprette forbindelse til indenrigsfly ved at gå til den tilstødende terminal, hvor billetlugerne findes. Når de forlader lufthavnen, rådes rejsende til at bruge en taxabestillingsservice for at undgå skrupelløse chauffører, der ønsker at overbelaste udenlandske statsborgere.
Iran Aseman Airlines har forbud mod at udføre flyvninger til Europa på grund af manglende overensstemmelse med de nødvendige tekniske elementer og krav foreskrevet af de gældende internationale sikkerhedsstandarder. Iran Air-flyvninger er også underlagt operationelle restriktioner inden for Den Europæiske Unions territorium.
Grænser og indgang
Grænselukninger: Landgrænser til Turkmenistan har været lukket siden begyndelsen af 2020. Grænser til Türkiye, Irak og Armenien er lukket indtil videre. Iranske embedsmænd gennemførte foranstaltninger for at forsegle de porøse grænser til Afghanistan og Pakistan , herunder bygning af mure og opstramning af sikkerheden, for at forhindre ulovlig indrejse. Gabd-kontrolpunktet (BP-250-grænseovergangen) mellem Irans Sistan- og Baluchestan -provins og Pakistans Balochistan- provins blev lukket den 22. september indtil videre på grund af sikkerhedsproblemer udløst af en sit-in-protest iværksat af chauffører over grænsehandelsrestriktioner.
Indrejseforbud: Indehavere af israelske pas har indrejseforbud. Iranske embedsmænd vil nægte din indrejse, hvis dit pas indeholder israelske stempler eller visa.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndighederne håndhævede mpox-relaterede overvågningsforanstaltninger ved landets indgangssteder, herunder i Razavi Khorasan-provinsen , for at forhindre spredning af virussen. Rejsende, der mistænkes for at være blevet inficeret med mpox, blev angiveligt udelukket fra indrejse, da de forsøgte at komme ind på en uspecificeret sydøstlig grænse.
Vejrejser
Kvaliteten af vejene i Iran varierer betydeligt. Teheran-Isfahan-motorvejen er velholdt, og flere ældre motorveje, der forbinder større byer, er sikre, selvom de trænger til at blive genopbygget. Mindre veje har ofte behov for omfattende reparationer.
Selvom det ikke anbefales, at udenlandske statsborgere kører alene, er det tilladt at gøre det. For at undgå problemer med lokale myndigheder skal du dog sikre dig, at du har et internationalt kørekort. Det er ikke tilladt for kvinder at køre motorcykel på offentlig vej.
Iran har en af de højeste frekvenser af trafikulykker på verdensplan. Selvom trafikulykker oftest forekommer ved lave hastigheder, der resulterer i minimal skade, er vejen Qazvin-Kaspiske Hav en af de farligste for ulykker. At køre gennem bjerge er også særligt farligt i betragtning af terrænet og dårlig vejplanlægning. Dødsfald forårsaget af lastbiler på disse veje er høje, enten fordi de ikke kan bremse, eller fordi de ikke kan kontrollere deres hastighed ned ad bakke. Kollisioner på disse veje sker også ved højere hastigheder. Hvis du er involveret i en ulykke, skal du ikke forlade stedet og vente på, at politiet færdiggør deres anmeldelse.
Det øgede antal ulykker i hele landet afspejler både den dårlige kvalitet af vejforholdene og mange iraneres kørestil. Hvor vognbanemarkeringer og trafiklys findes, ignoreres de ofte, og hastighedsgrænsen overholdes som en anbefaling snarere end en regel. Bakning på motorveje er ikke ualmindeligt, og bilister overhaler på den side, der er mulig. Situationsbevidsthed er afgørende.
Langs byveje opføres uformelle vejspærringer af politi eller paramilitære betjente. Disse stillinger er normalt bemandet af unge, uerfarne betjente, der flyttes uden for byen. De vil ofte indtage en mistænksom holdning til udenlandske statsborgere. Bær identifikationspapirer og undgå at konfrontere betjentene direkte.
At køre væk fra hovedvejene sent om aftenen opfattes som mistænkeligt og vil tiltrække politi eller paramilitære patruljer. Hvis dit køretøj bliver stoppet sent om aftenen, kan du forvente en eftersøgning efter smuglergods (alkohol, pornografi, spillekort og/eller våben). Vær opmærksom på, at politiet, der trækker dig over for fart, ikke bruger hastighedsregistreringsenheder. Din billet vil afspejle hans bedste skøn over din hastighed. Det er almindelig praksis, at folk tilbyder bestikkelse for at undgå billetten. Rejsende rådes til ikke at deltage i denne praksis, især da overbetaling til betjenten kan betyde, at du bliver stoppet af en anden tippet politibetjent længere nede af motorvejen.
Jernbanerejser
Tog er et lidt hurtigere middel til intercity-transport, selvom jernbanenettet fortsat er underudviklet. Disse kører til alle større byer og er et sikkert og billigt rejsemiddel. Stationer er placeret i hele Teheran . Kom mindst en time før tid eller ring for at købe billetter.
Offentlig transport
Busser: Selvom de er upålidelige og gamle, er offentlige busser i byen både et sikkert og billigt middel til at rejse i byer. Kvinder og mænd er adskilt i busser, og hvert køn har deres egen udgangsdør. Busser stopper ofte, har aircondition og giver ofte en drink og en snack. At køre på en ny bus (Volvo) er normalt dyrere.
Der findes et omfattende busnetværk i byerne, men rejsende rådes til at overveje taxaer som en primær transportform, da disse både er billige og mere komfortable. For rejser mellem byer er indenrigsflyvninger en sikker og hurtig mulighed.
Metro: Teheran Metro er en billig og pålidelig transportmetode i hovedstaden. Nye renoveringer og linjetilføjelser har forbedret dens bæreevne og udseende. Skilte er også opsat på engelsk. Der er også metrosystemer i Mashhad , Isfahan , Karaj , Ahvaz , Shiraz , Tabriz , Qom og Kermanshah , og det koster cirka 20.000 IRR (0,50 USD) for et enkeltbillet. Fra Mehrabad Lufthavn kan passagerer tage den gule linje ind i Teheran eller skifte til andre linjer. Metrostationer vil sandsynligvis blive lukket ned med kort varsel i tilfælde af protester.
Taxaer: Få taxaer kan tydeligt skelnes som sådan. Tydeligt markerede taxaer har tendens til at være gule eller hvide med en rød stribe. En lysegrøn taxa er en taxa, der udelukkende er forbeholdt kvinder. De fleste taxaer er dog simple hvide eller sorte Paykan- eller Kia Pride-køretøjer. Mange private biler fungerer også som uformelle taxaer, hvilket øger forvirringen. Chauffører vil ofte forsøge at forhandle priser.
Når det er muligt, skal du vælge ride-hailing-tjenester, nemlig Snapp!, Tapsi og Maxim. Disse er mere bekvemme, da du ikke behøver at forhandle priser.
Fælles taxaer kører ad bestemte ruter gennem byernes hovedakser og samler passagerer op i siden af vejen. Ingen af taxaerne har meter. Det er generelt ikke et problem for enlige kvinder at tage deltaxaer med mænd, selvom rejsende frarådes at tage imod uopfordrede tilbud fra forbipasserende chauffører. Vær opmærksom på køn af passagerer, der allerede er i bilen; hvis du er mand, så prøv at sidde foran med føreren og ikke dele bagsæderne med kvinder.
En enkeltbemandet taxa kan rekvireres ved at anmode om en 'dar bast' ('lukket dør'). De fleste taxachauffører taler lidt eller intet engelsk og kender ikke altid ruterne særlig godt. Det tilrådes at have ruten forhåndskortlagt, eller at nogen på din destination kan give chaufføren instruktioner på farsi over telefonen.
En alternativ transportform at overveje er den uformelle motorcykeltaxi. Rejsende rådes til at udvise forsigtighed og god dømmekraft, hvis de overvejer denne mulighed, da det kan være betydeligt mere farligt. Chauffører forsyner ikke passagerer med hjelme.
Biludlejning: Udenlandske statsborgere, der lejer biler, anmoder generelt også om en chauffør. Prisen for bil og chauffør er generelt den samme som bare bilen. Alle lejede køretøjer er manuelt gear. Spørg efter en Peugeot eller Citroen, hvis det er muligt, da iransk fremstillede køretøjer kan være upålidelige.
Færger og både: Rejser fra det iranske fastland til øen Kish kan tages med færge (vandtaxi) mod et mindre gebyr. Disse fartøjer er uregulerede og relativt usikre. Der er ingen livredder. Turen tager normalt omkring 45 minutter.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >