Rejseforsikring til Irak
Det er en god ide at tegne en rejseforsikring fra Europæiske ERV. Du bør være opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke er gyldige i lande og områder, som Udenrigsministeret fraråder at rejse til.
Hvad bør man opleve i Irak?
Irak kan byde på mange spændende oplevelser. Her er tre ting, du kan have på din to-do liste:
- Bagdad - Du kan i hovedstaden Bagdad se Al-Mustansiriya-skolen og de gamle souks.
- Babylon - Besøg ruinerne og se resterne af det gamle vidunder.
- Kurdistan - Du kan opleve Erbil Citadel, som er rig på historie og faktisk er et af de ældste kontinuerligt beboede steder.
Oversigt
Hovedstad: Bagdad (indbyggere 7,711 mio.)
Befolkning: 45.504.560 (2024 estimeret)
Andre byområder: Mosul (indbyggere 1,792 mio.); Basra (indb. 1,448 mio.); Kirkuk (indb. 1,075 mio.); Najaf (indb. 958.000); Erbil (indbyggere 897.000)
Religioner: muslimske (shia, sunni, kristne)
Sprog: Arabisk, kurdisk, turkmensk, syrisk og armensk er officielle i områder, hvor indfødte talere af disse sprog udgør et flertal af befolkningen
Tidszone: UTC+3
Køreside: Højre
Opkaldskode: +964
Elektriske stik: Type C, Type D og Type G
Penge
Den lokale valuta i Irak er irakiske dinarer (IQD). Pr. 10. december 2024 er 100 IQD lig med 0,08 USD. Ud over den lokale valuta kan USD accepteres til betaling nogle steder.
Valutaveksling kan ske i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at foretage betalinger. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres sjældent. Hæveautomater er ikke almindeligt tilgængelige.
Hæveautomater er som udgangspunkt ikke-eksisterende, og rejsechecks accepteres normalt ikke. Værdien af den irakiske dinar svinger hurtigt og kan ændre sig dramatisk fra dag til dag.
Hvis der ikke er noget servicegebyr inkluderet i regningen, er et 10-15% drikkepenge passende i pænere restauranter.
Elektricitet
Strømforsyningen i Irak er pålidelig. Elektricitet kører på 230V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C, D og G. Elektrisk forsyning er generelt god, især i de større byer og bycentre, men strømafbrydelser forbliver hyppige uden for offentlige og udenlandsk drevne bygninger.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Irak. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri til Kurdistan-regionen : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i den irakiske Kurdistan-region uden visum. E-visum udstedes ved indgangshavne, hvilket giver øjeblikkelig adgang til regionen. Myndighederne angiver ikke den maksimale varighed af ophold.
Visum ved ankomst
VoA til Kurdistan-regionen : Udenlandske statsborgere kan rejse ind i Kurdistan-regionen i Irak i op til 30 dage ved at ansøge om et e-visum ved ankomsten. Nogle udenlandske statsborgere fra udvalgte lande skal ansøge med hjælp fra en garant.
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande, der ønsker at rejse ind i Irak, kan få et visum ved ankomst, der er gyldigt i 60 dage. Du skal betale med kreditkort, da kontant betaling ikke længere accepteres.
Visum
Enkeltindrejsevisum : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i Irak på enkeltindrejse for korte ophold (0-30 dage), herunder til forretningsformål, skal have et visum for at få adgang til landet.
Lokale rejser
Oversigt
Offentlig transport er fortsat begrænset, upålidelig og genstand for uforudsete forstyrrelser. Offentlige transportkøretøjer er ofte dårligt vedligeholdt, langsomme og overfyldte. Rejser over land med køretøjer er meget farlige på grund af risikoen for angreb og kidnapning; der er risiko for angreb i lufthavne og på veje, der fører til lufthavnsfaciliteter, herunder i Bagdad . Til forretningskritiske rejser bør besøgende hyre bevæbnet privat sikkerhedsvagt. Sikkerhedskontrolpunkter og uregelmæssige kørevaner fører til trafikpropper.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Snesevis af luftfartsselskaber tilbyder internationale flyvninger til Bagdad Lufthavn (BGW/ORBI) , Basra Lufthavn (BSR/ORMM) , Najaf Lufthavn (NJF/ORNI) , Erbil Lufthavn (EBL/ORER) og Sulaymaniyah Lufthavn (ISU/ORSU) . På trods af forbedringer i sikkerhedssituationen i de senere år er der fortsat en vedvarende trussel mod lufthavne og kommercielle flyvninger. Snesevis af raketangreb er også blevet udført i nærheden af Bagdad Lufthavn , hvor amerikansk militærpersonel var til stede, i hele 2020 og 2021. Baghdad Airport Road , en 12 km (7,5 mile) motorvej, der fører til den grønne zone , er også sårbar overfor angreb fra militsgrupper. I Kurdistan anses lufthavne generelt for at være mere sikre, men angreb er stadig mulige. I februar 2021 blev en amerikansk entreprenør dræbt, efter at flere raketter blev affyret mod en militærbase nær Erbil Lufthavn . Erbil Lufthavn blev hårdt ramt af irakisk modstand i slutningen af 2023 og i løbet af januar midt i anti-amerikanske angreb i forbindelse med Israels militæroperation i Gaza.
Iraqi Airways og Fly Baghdad-flyvninger er i øjeblikket ikke tilladt at flyve til og fra Den Europæiske Union (EU) på grund af manglende overholdelse af internationale sikkerhedsstandarder. Nogle lande og luftfartsselskaber har også periodisk suspenderet flyvninger til irakiske lufthavne på grund af sikkerhedstrusler og sikkerhedsproblemer.
Luftrum
De amerikanske myndigheder fastholdt forbuddet mod amerikanske kommercielle flyvninger fra at operere gennem irakisk luftrum indtil mindst 26. oktober 2027 på grund af risici fra iransk-tilpassede militsgruppers aktiviteter og tredjeparts militære operationer. Denne politik forbyder specifikt flyvninger under bestemte højder.
Grænser og indgang
Grænselukninger : Iranske embedsmænd har med jævne mellemrum lukket alle grænseovergange til Irak . Nogle grænseovergange til Kuwait og Saudi-Arabien er åbne.
Grænsen mellem Syrien og Irak er lukket.
Indrejseforbud: Indehavere af israelske pas har indrejseforbud.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndigheder håndhævede mpox-relaterede screeningsforanstaltninger ved indgangssteder indtil videre for at forhindre spredning af virussen.
Vejrejser
Trafikken kører i højre side af vejen. Vejrejser er fortsat yderst farlige, med dødelige angreb på civile køretøjer samt sikkerhedskonvojer, der regelmæssigt finder sted over hele landet. Angreb er uforudsigelige og har tidligere involveret brugen af IED'er og våben langs vejen. Vejkørsel om natten bør undgås. Vejsidebomber er mindre almindelige i Kurdistan-regionen , men ueksploderet ammunition (UXO) er til stede i tidligere Islamisk Stat (IS)-kontrollerede områder.
Kørestandarderne er dårlige, da hastighedsoverskridelser, bagklap og manglende respekt for færdselsreglerne er almindelig praksis. Ulykker sker ofte og resulterer ofte i dødsfald. Kvaliteten af vejene varierer over hele landet. I byområder som Bagdad er vejene generelt velkonstruerede, men i mere landlige områder er de typisk jord og grus. Veje er også udsat for oversvømmelser om vinteren på grund af dårlige drænsystemer.
Sikkerhedskontrol er til stede i hele landet og kan udløse lange trafikforsinkelser. Nye checkpoints kan også blive opført tilfældigt, især efter et angreb. Falske kontrolposter er tidligere blevet brugt af militante og kriminelle til at iværksætte terrorangreb, kidnapninger og røverier. En stor sikkerhedstilstedeværelse og kontrolpunkter er også til stede omkring den internationale zone (IZ) i Bagdad . Ved checkpoints skal chaufførerne sikre sig, at de har al dokumentation og være tålmodige og høflige.
Jernbanerejser
Jernbaneinfrastrukturen er gammel, dårligt vedligeholdt og bør undgås.
Offentlig transport
Busser: Både by- og intercitybus kører uregelmæssigt og skifter ofte rute. Dårligt vedligeholdte køretøjer sammensat af uregelmæssige kørevaner betyder, at trafikulykker forekommer hyppigt. Offentlig transport er ikke almindelig i Kurdistan-regionen , men busforbindelser er tilgængelige fra Zakho til Dohuk .
Taxaer: Registrerede taxaer på tværs af Bagdad og andre byer i Irak er gule. De er generelt mere sikre end private køretøjer med taxaskilte, der kører efter forskellige takster. Uber og andre ride-hailing-applikationer er også tilgængelige i større byer. Taxaer er tydeligt afmærkede og rigelige i større byer i Kurdistan , men det er tilrådeligt at ringe til en velrenommeret taxatjeneste eller privatbiltjeneste i forvejen i stedet for at ringe til en taxa fra gaden.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >