Rejseforsikring til Den Demokratiske Republik Congo
Skal du besøge dette land, bør du købe en rejseforsikring inden. Vær opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke dækker til de lande, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
Læs mere om mulighederne for at tegne en rejseforsikring her >
Oversigt
Hovedstad: Kinshasa (16,316 mio. indbyggere)
Befolkning: 102.262.808 (2024 estimeret)
Andre byområder: Mbuji Mayi (indbyggere 2,892 mio.); Lubumbashi (indb. 2,812 mio.); Kananga (indb. 1,664 mio.); Kisangani (indb. 1,423 mio.); Bukavu (indb. 1,249 mio.)
Religioner: romersk-katolske, protestantiske, kimbanguister, andre kristne, muslimer
Sprog: Fransk, Lingala (et lingua franca handelssprog), Kingwana (en dialekt af Kiswahili eller Swahili), Kikongo, Tshiluba
Tidszone: UTC+1
Køreside: Højre
Opkaldskode: +243
Elektriske stik: Type C, Type D og Type E
Penge
Den lokale valuta i Den Demokratiske Republik Congo er congolesiske francs (CDF). Pr. 12. november 2024 er 100 CDF lig med 0,04 USD. Ud over den lokale valuta kan USD accepteres til betaling nogle steder.
Valutaveksling kan foretages i banker.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at foretage betalinger. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Det er ulovligt at eksportere CDF, og besøgende må kun medbringe ikke mere end 5 millioner CDF ($5.400) ved indrejse.
Der forventes at give 7 % drikkepenge i restauranter, der frekventeres af vesterlændinge, og på mere avancerede spisesteder. Taxaer forventer typisk ikke drikkepenge.
Elektricitet
Strømforsyningen i Den Demokratiske Republik Congo er mindre end pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C, D og E. I løbet af 2019 havde mindre end 10 % af befolkningen adgang til elektricitet.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Den Demokratiske Republik Congo (DRC). Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til DRC : Udvalgte udenlandske statsborgere kan rejse visumfrit til Den Demokratiske Republik Congo. Oplysninger om opholdsperiodens gyldighed var ikke umiddelbart tilgængelige.
e-visum
E-visum : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i DRC, kan ansøge om et e-visum, der er gyldigt i op til syv dage.
Visum
Visum (en måned) : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i DRC, kan ansøge om et visum, der er gyldigt i op til 30 dage.
Visum (to måneder) : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i DRC, kan ansøge om et visum, der er gyldigt i op til 60 dage.
Visum (tre måneder) : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i DRC, kan ansøge om et visum, der er gyldigt i op til 90 dage.
Visum (seks måneder) : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i DRC, kan ansøge om et visum, der er gyldigt i op til 180 dage
Lokale rejser
Oversigt
Vejforholdene er dårlige i Kinshasa og endnu værre uden for den. De fleste veje er ikke asfalterede, og ulykker er meget almindelige. Jernbanetjenester er usikre og upålidelige, ligesom maritime rejser. Der er også sikkerhedsmæssige betænkeligheder ved flyrejser. Alle luftfartsselskaber, der er certificeret i DRC, har forbud mod at operere inden for Den Europæiske Union (EU).
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Kinshasas N'djili Internationale Lufthavn , 25 km (15,5 miles) sydøst for byen, er landets største lufthavn, hvorfra udenlandske besøgende kan få forbindelse til de fleste dele af landet.
Fra N'djili International Airport er forbindelser tilgængelige dagligt fra Europa og andre dele af Afrika. Air France, KLM, South African Airlines og Ethiopian Airlines flyver regelmæssigt.
Der er næsten 400 landingsbaner i DRC til både fragt- og passagerflyvninger. Internt flyver flere virksomheder ugentligt til store byer som Matadi , Lubumbashi og Kananga .
Riskline råder udenlandske besøgende til at organisere en chauffør til at hente dem i lufthavnen, før deres afgang, eller alternativt gøre brug af deres hotels transportservice, hvor det er muligt.
Lufthavnssikkerhed og sikkerhed er dårlig. DRC har oplevet flere fatale flyulykker end noget andet afrikansk land siden 1945. Ikke desto mindre er flyvning stadig en af de mere pålidelige måder at krydse det store land med et begrænset netværk af asfalterede veje.
Bemærk, at de fleste fly, der flyver i DRC, er meget gamle og dårligt vedligeholdt, og nogle lufthavne mangler selv det mest basale nødudstyr. Mange statsejede luftfartsselskaber i DRC har forbud mod at flyve til Europa på grund af manglende overensstemmelse med de nødvendige tekniske elementer og krav foreskrevet af de gældende internationale sikkerhedsstandarder.
Grænser og indgang
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Lande, der grænser op til Den Demokratiske Republik Congo, nemlig Tanzania , indfører mpox-relaterede screeningsforanstaltninger for at forhindre spredning af mpox Clade I-stamme, som forårsager et dødeligt udbrud i DRC. Embedsmænd pålagde mpox-screeningsforanstaltninger på internationale og indenlandske rejsende i Kinshasas Ndjili International Airport (FIH/FZAA) indtil videre.
Vejrejser
Trafikken kører i højre side af vejen. Kvaliteten af vejene varierer meget i DRC. I større byer er de fleste veje tjærede, men de er dårligt vedligeholdt og oversået med store huller. Uden for de større byer er de fleste veje grusveje, som ofte skylles væk i regntiden. Under gode vejrforhold vil det tage omkring en dag at rejse mellem Kinshasa og Matadi og fra Lubumbashi til Kolwesi .
På grund af vejenes tilstand er 4x4 køretøjer afgørende. Besøgende bør dog leje en chauffør og bil i stedet for at prøve at køre selv, især når de rejser uden for Kinshasa . Besøgende bør ikke køre om natten og bør køre i konvoj, når det er muligt.
Vejspærringer er almindelige, og udenlandske besøgende bør være parate til at fremlægge identifikation og køretøjsdokumentation. Når de rejser til områder, der ikke er kontrolleret af regeringen, skal besøgende være ekstra forsigtige ved uformelle vejspærringer. Forbliv rolig og samarbejdsvillig.
Jernbanerejser
Jernbanetjenester er grundlæggende, sporadiske og generelt upålidelige. Vognene er gamle, dårligt vedligeholdte og lider ofte af forsinkelser på linjerne, afsporinger og ulykker. Den interne hovedbane går fra Lubumbashi til Ilébo, med en linje til Kalemie og Kindu , og fra Kinshasa til havnebyen Matadi to gange om ugen. Forbindelser mellem Kasai og Katanga er mulige, men ikke garanteret. Udenlandske besøgende bør søge yderligere information, inden de besøger disse provinser.
Offentlig transport
Færger og både: At rejse med pram langs Congo-floden har traditionelt været det primære middel til langdistancerejser for de fleste congolesere. Over 1.600 km (992 miles) af floden kan sejle med pram. Prammene er dog gamle og dårligt vedligeholdt, og der er sjældent nogen form for sikkerhedsudstyr ombord. Der er ingen fast afgangstidsplan, og det er almindeligt, at de bryder sammen undervejs. I øjeblikket er det forbudt at rejse med pram fra Kinshasa til Kisangani .
Busser: Busser kører mellem de større byer, men er dårligt vedligeholdt og overfyldte. Udenlandske statsborgere rådes til at vælge et alternativt transportmiddel.
Minibusser: Minibusser kører ind i centrum af Kinshasa . Minibusser er normalt overfyldte og dårligt vedligeholdt. Udenlandske statsborgere rådes til at vælge et alternativt transportmiddel.
Taxaer: Der er ingen officielle taxaer i Kinshasa , men umærkede taxaer kan arrangeres privat. Online ride-hailing app-tjenester, nemlig Yango, anbefales mere end traditionelle taxaer, når det er muligt, da de har en fast pris og er sikrere.
Bevægelseskontrolordrer
Fotografering af alle statslige og militære installationer anses for at være ulovlig og kan føre til mulig tilbageholdelse. Journalister rådes til at undlade at gennemføre interviews uden de nødvendige lokale tilladelser. Besøgende bør bede om tilladelse, før de tager billeder i offentlige områder, især når de fotograferer i nærheden af offentlige bygninger eller lufthavnen. Fotografering uden tilladelse kan føre til anholdelse.
Motorcykeltaxaer er forbudt at komme ind i Gombe kommune i Kinshasa for at forhindre protester i området, der var rettet mod ambassader og diplomatiske repræsentationer. Motorcykeltaxichauffører er fortsat til stede i området på trods af forbuddet. Det var ikke klart, om forbuddet mod forsamlinger på mere end seks personer forblev.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >