Rejseforsikring til Bangladesh
Tag trygt afsted med en rejseforsikring fra Europæiske ERV.
Køb en rejseforsikring til Bangladesh >
Oversigt
Hovedstad: Dhaka (23,210 mio. indbyggere)
Befolkning: 172.954.319 (2024 estimeret)
Andre byområder: Chittagong (indbyggere 5,380 mio.); Khulna (indbyggere 955.000); Rajshahi (indbyggere 962.000); Sylhet (indb. 964.000); Bogra (indbyggere 906.000)
Religioner: muslimske, hinduistiske
Sprog: Bengali
Tidszone: UTC+6
Kørende side: Venstre
Opkaldskode: +880
Elektriske stik: Type C, Type D, Type G og Type K
Penge
Den lokale valuta i Bangladesh er Takas (BDT). Pr. 10. december 2024 er 100 BDT lig med 0,83 USD.
Valutaveksling kan foretages i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at foretage betalinger. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Det er ikke tilrådeligt at rejse rundt med store kontantbeløb på grund af risikoen for kriminel aktivitet. Småforbrydelser som lommetyveri eller pungsnapping er almindeligt rapporteret blandt udenlandske rejsende og det udstationerede samfund.
Drikkepenge er meget ualmindeligt og kan ses som prangende. Taxapriser kan rundes op og efterlades med chaufføren som drikkepenge, og 20-30 taka om dagen er almindeligt for hotellets personale.
Elektricitet
Strømforsyningen i Bangladesh er pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C, D, G og K. Tre typer stikkontakter, der sandsynligvis findes i Bangladesh, er: den gamle britiske standard BS-546, den nyere britiske standard BS-1363 og Europæisk standard CEE-7/16 "Europlug". Det anbefales, at rejsende pakker alle tre adaptere.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Bangladesh. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have to blanke sider.
Visum
En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra lande, hvor der ikke er nogen bangladeshisk ambassade/missionskontor, kan ansøge om et visum ved ankomst (VoA); nogle lande med bangladeshiske diplomatiske missionskontorer, nemlig Australien, New Zealand, Rusland, Kina, Japan, Singapore, Malaysia, Sydkorea, UAE, Saudi-Arabien, Kuwait, Qatar, Oman, Bahrain og landene i Europa, er også berettigede til VoA.
Ansøgere kan deltage med henblik på turisme, forretning og investering, blandt andre regeringsgodkendte besøg . Rejsende med dette visum kan blive i op til 30 dage. Rejsende rådes til at konsultere via ambassaden eller konsulære tjenester inden afrejse.
Visum
Indrejsevisum : Udenlandske statsborgere, der har til hensigt at rejse ind i Bangladesh, kan ansøge om et indrejsevisum via en bangladeshisk ambassade eller konsulatkontorer i udlandet.
Ansøgere kan ansøge om turist-, erhvervs-, studerende-, arbejds- eller investorvisa, blandt andre typer visa . Den tilladte opholdsperiode varierer for forskellige statsborgere og visumkategorier; embedsmændene præciserede ikke yderligere den tilladte opholdsperiode for disse visa. Rejsende rådes til at konsultere via ambassaden eller konsulære tjenester inden afrejse.
Lokale rejser
Oversigt
Rejser i Bangladesh er præget af dårlige vejforhold, og trafikulykker er almindelige. En række forskellige taxaer og udlejningskøretøjer er tilgængelige, men rejsende bør være selektive i at vælge at leje chauffører på grund af risikoen for at blive snydt eller bestjålet. Jernbaner og færgeruter har haft sikkerhedsproblemer og er ofte overfyldte. Sikkerheden ved flyrejser i Bangladesh er også blevet sat i tvivl efter en række ulykker i de senere år.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Hazrat Shahjalal International Airport (DAC/VGHS) ligger i Kurmitola , omkring 20 km (13 miles) nord for Dhaka . Lufthavnen er det vigtigste indgangssted for udenlandske besøgende til Bangladesh og fungerer som et knudepunkt for det nationale luftfartsselskab, Biman Bangladesh Airlines.
Civil Aviation Authority of Bangladesh (CAAB) - er af United States Federal Aviation Administration (FAA) blevet vurderet til at være i strid med grundlæggende internationale luftfartssikkerhedsstandarder. Tilstanden af landingsbanerne i Dhaka Lufthavn er en kilde til særlig bekymring, og en række af Bimans indenrigs- og internationale flyvninger har oplevet vedligeholdelsesproblemer. I februar 2019 fandt et forsøg på kapring af en Biman-flyvning sted, da en mistænkt brugt en falsk pistol og en bombe til at true passagererne og besætningen; politiet pågreb den mistænkte, da flyet landede i Chittagong Shah Amanat Lufthavn (CGP/VGEG) . Hændelsen peger på sikkerhedsbortfald og utilstrækkelige sikkerhedsstandarder i landets lufthavne.
Lufthavnstaxier er tilgængelige og tilbyder den sikreste og nemmeste måde at rejse til og fra Dhaka Lufthavn på. Besøgende, der ankommer til lufthavnen, anbefales at bruge den forudbetalte taxaholdeplads ved ankomster for at undgå mulig overpris.
Grænser og indgang
Indrejseforbud: Indehavere af israelske pas har indrejseforbud.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndighederne håndhævede mpox-relaterede screeningsforanstaltninger såsom termisk screening på rejsende ved indgangshavne over hele landet, herunder i Dhakas Hazrat Shahjalal International Airport (DAC/VGHS) , indtil videre for at forhindre spredning af virus.
Udgang
Der skal betales en afrejseskat, inden du forlader Bangladesh, hvis du rejser via land- eller søgrænser. Afrejseafgiften er allerede inkluderet i flybilletten for dem, der rejser med fly.
Vejrejser
Køretøjer kører i venstre side af vejen. Generelt er hastighedsgrænserne 25-30 km/t (16-19 mph) i byområder og 80 km/t (50 mph) uden for byområder. Vejene er dårligt vedligeholdt. Gaderne i Dhaka er ekstremt overbelastede, med tusindvis af cykelrickshaws, der konkurrerer med taxaer, biler, overbelastede busser og lastbiler på begrænset vejplads. Gaderne er dårligt oplyst, og bilister kører ofte uden forlygter eller med fuld stråle og med høj hastighed. Chauffører overhaler andre køretøjer på upassende tidspunkter, og frontalkollisioner er almindelige. Praksis med mennesker, der sidder på taget af busser og tog, kombineret med alvorlig overbelægning inde i køretøjer, fører også til adskillige fatale trafikulykker. Dødelige frontalkollisioner på intercityveje er almindelige. Hvis du er involveret i en trafikulykke, tilrådes det, at du forlader området med det samme og melder dig til nærmeste politistation. Ved mindre uheld vil politiet normalt tage parti for den part, der tilbyder den højeste bestikkelse.
Jernbanerejser
Bangladesh har et omfattende, men aldrende jernbanenet, som generelt er langsomt. To passagertog kører mellem Bangladesh og Indien; Maitree Express forbinder Dhaka med den indiske by Kolkata, mens Bandhan Express forbinder Khulna med Kolkata. Der har dog været mange fatale afsporinger og kollisioner i de senere år, hvilket gør jernbanerejser uegnede for besøgende. Togtjenester er ofte aflyst eller forsinkede strejker for jernbanearbejdere.
Offentlig transport
Færger og både: Bangladesh er et flodland med et bredt netværk af vandveje, der bruges til offentlig transport. Typisk aldrende, overbelastede og toptunge færger er udsat for kæntring, med fatale færgeulykker konstant rapporteret i monsunsæsonen (maj til oktober), eller når de møder tordenvejr eller vindstød, der opstår uforudsigeligt. Derfor rådes besøgende til at undgå at bruge færger eller både til rejser.
Piratkopiering forekommer lejlighedsvis i kystområderne i Bangladesh. Øget undertrykkelse af pirateri fra Bangladesh Coast Guard har forhindret en række piraterihændelser i Chittagong -ankerpladsen og de omkringliggende havne i de seneste år. Piratgrupper, der er involveret i kriminelle aktiviteter som røveri, kidnapning og våbensmugling, er stadig aktive i dele af Sundarbans og deltager sporadisk i skudkampe med sikkerhedsstyrker. Bemærk, at pirater i området er kendt for at angribe skibe, der forbereder sig på at kaste anker.
Busser: Selvom busforbindelserne er omfattende, er de tilbøjelige til overbelægning, lange forsinkelser og dødsulykker, især på dårligt vedligeholdte veje. Alle busforbindelser stopper ved grænsen mellem Indien og Bangladesh ; en daglig lederservice forbinder Kolkata, Indien, med Dhaka . Busrejser, især på basale statsdrevne busser og bybusser, bør dog undgås på grund af høje ulykkesfrekvenser og en høj grad af lommetyveri og seksuelle overgreb.
Rickshaws: Cykelrickshaws og auto-rickshaws (også kendt som babytaxaer) er rigelige inden for bygrænserne, med billetpriser forhandlet inden afgang. Cykelrickshaws er en populær transportmulighed blandt lokalbefolkningen, men kommer med risici, og rejsende frarådes at bruge disse tjenester på grund af køretøjernes dårlige stand og den høje sandsynlighed for lommetyveri. Babytaxier bruges oftere i Dhaka end almindelige taxaer. De måles, selvom chauffører sjældent tænder måleren; takster bør forhandles på forhånd, eller rejsende skal bede chaufføren om at tænde måleren.
Taxaer: Lokale offentlige taxatjenester i Bangladesh er ofte svære at få fat i. Gule taxaer med aircondition og sorte taxaer uden aircondition er upålidelige på grund af dårlig servicekvalitet, og chaufførerne nægter ofte at bruge takster meter. Adskillige app-baserede førerhustjenester, såsom Chalo, er tilgængelige i byområder og er meget mere pålidelige og foretrækkes af besøgende.
Biludlejning: Lejebiler med chauffører anbefales frem for kør selv, da lokale chauffører har et bedre kendskab til vejnettet og vejreglerne. Det er bedst at konsultere en betroet lokal guide fra et velrenommeret firma.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >