Rejseforsikring til Aserbajdsjan
Oversigt
Hovedstad: Baku (2,432 mio. indbyggere)
Befolkning: 10.412.651 (2024 estimeret)
Religioner: muslimske (overvejende shia), kristne
Sprog: aserbajdsjansk, russisk, armensk
Tidszone: UTC+4
Køreside: Højre
Opkaldskode: +994
Elektriske stik: Type C og Type F
Penge
Den lokale valuta i Aserbajdsjan er Manats (AZN). Pr. 10. december 2024 er 100 AZN lig med 58,82 USD. Ud over den lokale valuta kan EUR og USD accepteres til betaling nogle steder.
Valutaveksling kan foretages i banker.
Rejsende bør være parate til at bruge kredit- eller debetkortbetalinger i byområder og kontanter i landdistrikter. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er tilgængelige de fleste steder.
Officielt skal alle transaktioner udføres i lokal valuta, selvom nogle virksomheder gerne tager amerikanske dollars og euros.
Drikkepenge er usædvanligt, men kan gøres for ekstraordinær service. For førerhuse er det høfligt at runde prisen op og give byttepenge som et drikkepenge. Hotelportører kan få 5-10 manats i drikkepenge. Rejseledere tager også imod tip, generelt omkring 5 manats.
Elektricitet
Strømforsyningen i Aserbajdsjan er mindre end pålidelig. Elektricitet fungerer på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C og F. Elektricitetsnettet kan være uforudsigeligt, så dem, der rejser med bærbare computere og mobiltelefoner, vil måske medbringe overspændingsbeskyttelsesudstyr.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Aserbajdsjan. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Aserbajdsjan (15 dage) : Iranere kan rejse ind i Aserbajdsjan visumfrit i op til 15 dage.
Visumfri rejse til Aserbajdsjan (30 dage) : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Aserbajdsjan visumfrit i op til 30 dage.
Visumfri 30 dage (kinesiske statsborgere) : Kinesiske statsborgere kan rejse ind i Aserbajdsjan uden visum i op til 30 dage, tre gange inden for et år.
Visumfri rejse til Aserbajdsjan (90 dage) : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Aserbajdsjan visumfrit i op til 90 dage.
e-visum
E-visum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande er berettiget til at ansøge om et enkelt-indrejse E-visum til Aserbajdsjan, der er gyldigt i op til 30 dage.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra udvalgte stater kan ansøge om visum ved ankomst ved indrejse i internationale lufthavne i Aserbajdsjan.
Kun amerikanske statsborgere, der rejser på et fly fra New York til Baku, kan få en VoA i Heydar Aliyev International Airport. Indehavere af et opholdsvisum i UAE kan få en VoA i internationale lufthavne i Republikken Aserbajdsjan.
Visum ved ankomst (amerikanske statsborgere) : Amerikanske statsborgere, der rejser på fly mellem New York og Baku, kan ansøge om visum ved ankomst ved indrejse i Heydar Aliyev International Airport (GYD/UBBB). Visummet er gyldigt i 30 dage.
Visum
Indrejsevisum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande skal have et indrejsevisum for at kunne rejse ind i Aserbajdsjan i op til 90 dage. Afhængigt af deres nationalitet kan rejsende også få et visum ved ankomsten eller et e-visum, der er gyldigt i op til 30 dage, undtagen for singaporeanske statsborgere, som kan få et visum ved ankomst, der er gyldigt i op til 60 dage.
Lokale rejser
Oversigt
Transportinfrastrukturen over land er ofte i forfald og kan gøre rejsen langsom og farlig. Rejsende bør undgå grænsen mellem Aserbajdsjan og Armenien på grund af vedvarende spændinger og landminefarer langs Nagorno-Karabakh -regionen og Nakhchivan Autonome Republik-eksklaven .
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Aserbajdsjan har tre internationale lufthavne, hvor Baku Heydar Aliyev International Airport (GYD/UBBB) er de fleste udenlandske statsborgeres vigtigste indgangssted. Beliggende 25 km (15,5 miles) uden for Baku tilbyder det gode forbindelser og fungerer som knudepunkt for det nationale luftfartsselskab Azerbaijan Airlines (AZAL), der er certificeret til at opfylde internationalt anerkendte sikkerhedsstandarder. De andre internationale lufthavne i Nakhchivan (NAJ/UBBN) og Ganja (GJN/UBBG) tilbyder flyvninger til et begrænset antal destinationer.
Heydar Aliyev International Airport omfatter to terminaler, den ene betjener internationale destinationer og den anden et mindre antal indenlandske og internationale destinationer. Lufthavnen anses for at være sikker at rejse, idet den opfylder ICAO's standarder for operationel sikkerhed.
Da mange fly fra vestlige lande lander i Baku i løbet af natten, kan taxaer være den eneste praktiske mulighed. Lufthavnspersonale vil være i stand til at henvise dig til en lufthavnstaxi, som er dyrere end almindelige taxaer, selvom du normalt ikke behøver at prutte om en pris. Køretøjer, der bruges, er normalt velholdte, selvom sikkerheden ikke kan garanteres på Aserbajdsjans travle og ofte forsømte veje. De fleste større hoteller har lufthavnstransport eller biler, som kan forudbestilles for at hente dig fra lufthavnen og transportere dig til dit hotel mod et fast gebyr. AZAL vil også levere taxatjenester efter anmodning til passagerer, der flyver med flyselskabet. Alternativt afgår offentlige busser fra ankomsthallen til Bakus centrum , selvom denne transportform ikke anbefales, hvis du har tung bagage. Småtyveri har også været kendt for periodisk at forekomme på offentlige busser.
Luftrum
Aserbajdsjan har angiveligt ensidigt lukket luftrummet for armenske flyvninger den 19. september 2023. Flyoperatører blev rådet til at undgå det armenske luftrum. Ifølge rapporter annullerede landets myndigheder senere Notams, som lukkede dets luftrum på grænsen til Armenien, men de fleste operatører undgår stadig aktivt grænseregionen og ruter nordpå via georgisk luftrum i stedet.
Grænser og indgang
Grænselukninger: Adgang gennem Armenien , Georgien , Rusland og Iran via en land- eller søgrænse er begrænset indtil kl. 06:00 lokal tid (02:00 GMT) den 1. januar 2025, eksklusive godstransport; rejsende har lov til at krydse landegrænser med regeringens særlige tilladelse.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndighederne håndhævede mpox-relaterede overvågningsforanstaltninger såsom termisk screening ved landets indgangssteder indtil videre for at forhindre spredning af virussen.
Aserbajdsjan-Armenien-konflikten: I april 2023 etablerede Aserbajdsjan ensidigt et militært kontrolpunkt på Hakari-flodens bro , der effektivt kontrollerede og overvågede strømmen langs Lachin-korridoren .
Udgang
Aserbajdsjan opretholder et udrejseforbud ved sine landegrænser indtil 1. januar 2025. Oprindeligt vedtaget som en COVID-19-foranstaltning, er denne begrænsning siden blevet forlænget kontinuerligt, med regeringserklæringer, der nu tilskriver lukningen sikkerhedsproblemer. Det er kun tilladt at forlade landet via luften via særlige charterflyvninger, til søs og gennem transittrafik.
Vejrejser
Trafikken bevæger sig til højre. Hastighedsgrænserne varierer meget afhængigt af skiltning, men generelt er hastighedsgrænserne 30 km/t (18 mph) i byområder, 90 km/t (55 mph) i landområder og 110 km/t (68 mph) på motorveje. Som en generel regel vil der ikke være udpeget veje med hastighedsgrænser på over 70 km/t (43 mph). Rejsende bør altid holde sig til hastighedsgrænserne, da færdselspolitiet vil være hurtige til at trække udenlandske statsborgere og kræve bestikkelse. Vejene i Aserbajdsjan spænder fra retfærdige til dårlige. Landlige veje er stort set ikke-asfalterede, og forsigtighed tilrådes i vintermånederne, da vejene er inkonsekvent ryddet for sne og is.
Aggressiv kørsel kan udgøre mere et problem for besøgende end vejens dårlige tilstand. Statistikker viser, at antallet af trafikulykker fortsætter med at stige. Tilstrækkelig gadebelysning er ofte ikke-eksisterende, især uden for Baku . Det anbefales derfor ikke at køre om natten, især i mindre byer, da mange køretøjer ikke har ordentlige forlygter og kan være svære at få øje på selv på klare nætter. Der er nultolerance over for spirituskørsel i Aserbajdsjan, men du vil ikke desto mindre støde på chauffører, der drikker for meget og kører bil.
Bilister viger sjældent for fodgængere. I det øjeblik lyset for fodgængere bliver rødt, gør lyskrydset for køretøjer det modsatte. Det er tilrådeligt at notere sig, hvor længe lyset har været grønt i et bredt kryds, før du forsøger at krydse.
Forsigtighed tilrådes i bjergområderne, da kort kan være vildledende; formodede veje kan i virkeligheden vise sig at være lidt mere end jordstier. Vejen, der fører til Lagich, er udfordrende selv under rimelige vejrforhold, og du bør tjekke vejrudsigten, før du rejser.
Jernbanerejser
Tog er langsomme og sjældne, hvilket gør dem uegnede til korte rejser. På tog til Georgia er det en almindelig måde at give vagterne i toget drikkepenge til at sikre, at man bliver sat i et godt rum med rene lagner. Det skal bemærkes, at forskellige hændelser med tyveri og chikane af internationale rejsende på nattoget til og fra Tbilisi er blevet rapporteret. Togets langsomme hastighed mindsker sandsynligheden for en alvorlig ulykke på trods af det aldrende udstyr.
Offentlig transport
Pålideligheden af offentlig transport er ikke garanteret, da infrastrukturen er utilstrækkeligt udviklet uden for Baku , Quba og Lankaran .
Færger og både: Færger ved Det Kaspiske Hav forbinder Baku og Alat med Turkmenbashi i Turkmenistan og Aktau i Kasakhstan. Disse tjenester er generelt sikre, men ikke alle fartøjer har nok sikkerhedsudstyr til det antal passagerer, de medbringer. Service er også ofte uregelmæssig, og tidsplaner bliver sjældent overholdt. Lokale færger er meget mindre sikre. Rejs aldrig på et fartøj, der ser overlæsset eller dårligt vedligeholdt ud.
Busser: Busser er en billig måde at rejse rundt i Aserbajdsjan og er meget hyppige på de fleste ruter. Busser har en tendens til at afgå, når de har nok passagerer i tilsidesættelse af de opslåede køreplaner. Forskellige hændelser med tyveri og chikane er blevet rapporteret af udenlandske statsborgere, der rejser på lokale busser eller marshrutkaer (minibusser). Selvom Baku for nylig har modtaget en ny flåde af busser, kan sikkerheden stadig være et problem, da utilstrækkeligt vedligeholdte, aldrende køretøjer kører på veje, der lider under høje ulykkesrater.
Uden for hovedstaden afgår busser normalt fra hovedmarkedspladsen. I Baku er busstationer ofte placeret ved siden af de ydre metrostationer. Busser med aircondition er tilgængelige på længere ruter til blandt andet Rusland, Türkiye og Georgien. Selvom de er hurtigere end tog og virker mere komfortable, vil de fleste passagerer sandsynligvis ryge inde i disse busser.
Metro: Baku har et effektivt og billigt metrosystem. Togene forlader typisk hver station hvert andet til tredje minut og kører fra 06:00 til 01:00 lokal tid dagligt. Selvom det generelt er sikkert, er der risiko for småtyveri på travle tidspunkter. Opbevar altid værdigenstande i en sikret eller indvendig lomme.
Taxaer: Taxaer i Aserbajdsjan tilbyder et forholdsvis sikkert og pålideligt transportmiddel. Disse biler bruger ikke målere, men i gennemsnit skal du betale omkring AZM0,5 (USD0,29) pr. kilometer. Det anbefales at forhandle en billetpris, før du går ombord på en taxa. De fleste forlystelser i Baku vil koste omkring AZN3 (USD1,76). Der er ingen rapporter om, at udenlandske statsborgere er specifikt målrettet for svindel eller røveri, mens de kører i licenserede taxaer. Taxaer uden licens eller private køretøjer, der kører som taxaer, bør undgås, da risikoen er højere. Sørg altid for, at taxaen har et ID-skilt udstillet, en nummerplade med blå baggrund og et "TAXI"-skilt på taget. Flere ride-hailing apps er for nylig blevet lanceret i landet.
Biludlejning: Et lejet køretøj med chauffør anbefales til rejser i Aserbajdsjan. At leje en chauffør gennem et velrenommeret bureau er en sikrere mulighed end selvkørende, da de lokale chauffører har fordelen af at kende til landets kaotiske veje. Den typiske pris for en lejet chauffør i en periode på otte timer, inklusive benzin, er AZN48 (USD28).
Bevægelseskontrolordrer
Adgang til Nagorno-Karabakh direkte fra Aserbajdsjan er ikke tilladt. Grænsen mellem Aserbajdsjan og Armenien er lukket, og rejsende, der ønsker at komme ind i Armenien, vil blive afvist.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >