Rejseforsikring til Afghanistan
- Den trygge rejse starter med en rejseforsikring med den helt rigtige dækning.
-
Vær opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke er gyldige, hvis du rejser til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
Oversigt
Hovedstad: Kabul (4,589 mio. indbyggere)
Befolkning: 42.239.854 (2024 estimeret)
Religioner: Muslimske 99,7 % (sunni 84,7 - 89,7 %, shiamuslimer 10 - 15 %)
Sprog: afghansk persisk eller dari (officielt, lingua franca) 77 %, pashto (officielt) 48 %, usbekisk 11 %, engelsk 6 %, turkmansk 3 %, urdu 3 %, andre minoritetssprog
Tidszone: UTC+4,5
Køreside: Højre
Opkaldskode: +93
Elektriske stik: Type C og Type F
Penge
Den lokale valuta i Afghanistan er afghanere (AFN). Pr. 10. december 2024 er 100 AFN lig med 1,42 USD.
Valutaveksling kan foretages i lufthavne, banker, vekselmarkeder og hoteller. Taleban forbød brugen af amerikanske dollars og pakistanske rupees i lokale transaktioner.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at foretage betalinger. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres sjældent. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Amerikanske banker nægter ofte transaktioner fra Afghanistan, medmindre en rejsende giver forudgående meddelelse om transaktionen. Mulighederne for internationale bankoverførsler er begrænsede.
Drikkepenge er ualmindeligt undtagen på de smarteste restauranter. Donationer til gratis historiske steder er værdsat, ligesom ekstra penge til lokale guider, normalt omkring 20 afghanere.
Elektricitet
Strømforsyningen i Afghanistan er mindre end pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C og F. Der er ingen enkelt anerkendt standard for stik, det er tilrådeligt at medbringe adaptere til begge.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Afghanistan. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visum
Turistvisum : Udenlandske statsborgere, der har til hensigt at rejse ind i Afghanistan i op til 30 dage, kan ansøge om et turistvisum. Turistvisumet er beregnet til turisme eller til besøg hos familie eller venner. Myndighederne angiver ikke, hvilke udenlandske statsborgere der er berettiget til dette visum.
Lokale rejser
Oversigt
Offentlige transportmuligheder er stort set begrænset til busser og taxaer, som er usikre over lange afstande, da militante regelmæssigt målretter transportkøretøjer og knudepunkter i angreb, herunder i større byer som Kabul . Busser og taxaer er også ofte under dårlige forhold og modtagelige for trafikulykker. Kørselv-muligheden er ikke tilrådelig på grund af vejens dårlige tilstand, hvor mange af dem også har vejsidebomber. Til forretningskritiske rejser er det afgørende at ansætte bevæbnet privat sikkerhedspersonale og pansrede konvojer. For rejser mellem byer er en lidt mere pålidelig mulighed indenlandske flyrejser, selvom militante også tidligere har målrettet lufthavne i angreb.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Internationale flyvninger opererer gennem fire store lufthavne i landet - Kabul International Airport (KBL/OAKB) i Kabul , Ahmad Shah Baba (KDH/OAKN) Lufthavn i Kandahar , Mazar-i-Sharif International Airport (MZR/OAMS) i Mazar-i -Sharif , Balkh-provinsen og Herat International Airport (HEA/OAHR) i Herat . Større indenrigslufthavne omfatter Jalalabad (JAA/OAJL) , Ghazni (GZI/OAGN) og Kunduz (UND/OAUZ) .
Kabul Lufthavn (KBL/OAKB) er det primære indgangssted til Afghanistan og fungerer også som en af de største militærbaser. Lufthavnen ligger omkring 5 km (3,1 miles) fra Kabuls centrum og modtager fly fra et begrænset antal internationale destinationer. Busser, taxaer og private køretøjer sørger for transport til og fra lufthavnen. Lufthavnen opfylder ikke internationale luftfartssikkerhedsstandarder.
Flagrederiet er Ariana Afghan Airlines, som flyver til Kina, Indien, Rusland, Saudi-Arabien, Türkiye og De Forenede Arabiske Emirater (UAE). Det har været på listen over transportører, der er forbudt af Den Europæiske Union på grund af manglende overholdelse af internationale sikkerhedsstandarder. Kam Air er et privatejet flyselskab, der flyver til UAE og Pakistan; det er fortsat med at operere i landet på trods af en kort suspension under Talibans magtovertagelse. Andre regionale flyselskaber som Safi Airways og East Horizon Airlines har imidlertid indstillet driften. Efter Talebans overtagelse er det eneste internationale flyselskab, der opererer gennem Kabul Lufthavn , Mahan Air, som tilbyder forbindelser til Irans Mashhad og Teheran; De indiske luftfartsselskaber Air India og Spicejet forventes også at genoptage driften. USA har suspenderet alle operationer og militærstøttede flyvninger til og fra Afghanistan.
Der er fortsat en vedvarende trussel om terrorangreb i lufthavne og rettet mod kommercielle flyvninger i landet. Nogle lande og luftfartsselskaber har også periodisk suspenderet flyvninger til afghanske lufthavne på grund af sikkerhedstrusler og sikkerhedsproblemer. Under Talebans overtagelse af Afghanistan i august 2021 opstod der et stort kaos i Kabul Lufthavn , da hundredvis samledes og forsøgte at tvangsborde fly i et forsøg på at flygte fra landet. Efter den fuldstændige overtagelse den 15. august blev alle flyvninger midlertidigt indstillet. Den 26. august blev over 100 mennesker dræbt uden for lufthavnen i en eksplosion hævdet af Islamisk Stat-Khorasan (IS-K). Yderligere er sådanne angreb rettet mod lufthavnen af anti-Taliban-terrorgrupper sandsynligvis på en løbende basis. Rejsende bør tjekke med deres flyselskaber for de seneste opdateringer, da fly kan aflyses afhængigt af landets sikkerhedssituation.
Alle afghanske luftfartsselskaber, inklusive Ariana Afghan Airlines og Kam Air, har forbud mod at flyve til Europa på grund af manglende overensstemmelse med de nødvendige tekniske elementer og krav, der er foreskrevet af de gældende internationale sikkerhedsstandarder.
Grænser og indgang
Grænselukninger : Alle landegrænser til Iran, Kina, Usbekistan, Tadsjikistan og Turkmenistan er lukkede. Grænseovergangene mellem Torkham og Spin Boldak-Chaman til Pakistan har været lukket og åbnet med mellemrum siden Talebans magtovertagelse i august 2021, hvilket efterlod tusindvis af rejsende og flygtninge strandet langs grænsen.
Fra den 24. juli nægtede pakistanske embedsmænd at ophæve rejsekravene ved krydset mellem Pakistans Chaman-distrikt , Balochistan-provinsen og Afghanistans Spin Boldak-distrikt , Kandahar-provinsen. Forskellige rapporter citerede, at grænsen enten er lukket eller begrænset. Afghanske embedsmænd forbød indrejse ved krydset med henvisning til udelukkelse under diskussionsprocessen blandt demonstranterne og pakistanske embedsmænd.
Grænseoverskridende handelsaktiviteter ved Torkham -krydset mellem Afghanistans Nangarhar-provins og Pakistans Khyber Pakhtunkhwa-provins er blokeret af handlende og chauffører, der protesterer mod det grænseoverskridende krav om midlertidig adgangsdokument (TAD), som koster 100 USD. Demonstranter blokerede motorvejen ved at brænde dæk. TAD er påkrævet for dem, der ikke er i stand til at få visum og har et gyldigt pas. Overfarten lukker ofte uden varsel på grund af sammenstød mellem afghanske og pakistanske styrker.
Andre grænseforanstaltninger for visse rejsende : Statsborgere fra Pakistan, der er bosat i Afghanistan, kan ansøge om et særligt kort til lettere grænseoverskridende rejser.
Udgang
Efter Talibans fuldstændige overtagelse af landet blev tusindvis af udlændinge og statsborgere evakueret, mens mange andre flygtede ud af landet gennem grænseovergange over land; situationen er fortsat usikker, da mange andre blev stoppet og overfaldet af Taliban-styrker, mens de forsøgte at forlade.
Mens Taliban-myndighederne ikke har specificeret nogen specifikke krav for at forlade landet, er statsborgere blevet bedt om at undgå ikke-nødvendige rejser ud af Afghanistan på grund af COVID-19-belastning, der er til stede i flere andre lande. Inden de rejser ud, kan rejsende fra Afghanistan blive bedt om at gennemgå et temperaturtjek og blive bedt om at sætte sig i karantæne, hvis de registrerer en høj temperatur, der indikerer COVID-19-symptomer.
Vejrejser
Vejforholdene er for det meste dårlige i Afghanistan. Vejene er ofte beklædt med huller og ikke godt oplyst efter mørkets frembrud på grund af manglende vedligeholdelse. Uden for bycentre er veje for det meste ikke-asfalterede. Der har også været rapporter om huler langs den arterielle ringvej , som forbinder landets større byer, herunder Kabul , Kandahar og Herat . I byområder er vejene overfyldte, færdselsreglerne overholdes ikke strengt, kørselsstandarderne er dårlige, og fodgængertrafikken er tung; situationen er kaotisk, og chaufførerne skal hele tiden være opmærksomme på deres omgivelser. Køretøjsulykker er almindelige og kan eskalere til voldelige konfrontationer eller resultere i dødsfald. De, der kører biler med tonede ruder eller udviser mistænkelig adfærd, er tilbøjelige til at blive anholdt af politipersonale, der er til stede ved sikkerhedskontrollen eller ved vejkanterne. Der etableres kontrolposter og stramme sikkerhedsforanstaltninger langs veje over hele landet; der kan forventes trafikforsinkelser. Rejsende bør til enhver tid medbringe identifikation og andre nødvendige dokumenter til fremvisning ved kontrolpunkter.
Jernbanerejser
Jernbaneforbindelserne er meget begrænsede i Afghanistan og er stadig i udviklingsstadier; der er kun få grænseoverskridende linjer, der forbinder med nabolandene. En linje strækker sig mellem Mazar-i-Sharif og Hairatan i Balkh-provinsen , som derefter forbinder til Usbekistans Termez via usbekiske jernbaner. En 10 km (6,2 miles) lang linje løber fra Torghundi i Herat-provinsen til Serhetabat i Turkmenistan. En anden jernbanelinje mellem de to lande strækker sig fra Aqina i Faryab-provinsen til Turkmenistans Atamyrat; denne linje strækker sig fra Aqina til Andkhoy i Afghanistan. En ny jernbaneforbindelse fra Herat til Irans Khaf blev for nylig færdiggjort. To bredsporede Pakistan Railways linjer slutter nær Spin Boldak-Chaman og Torkham grænseovergange til Pakistan; der er fremsat forslag om at udvide disse linjer til henholdsvis Kandahar og Kabul . Tog er upålidelige til internationale langdistancerejser fra Afghanistan.
Offentlig transport
Offentlig transport i Afghanistan er generelt usikker; køretøjer er ofte dårligt vedligeholdt og overbelastede. Militanter angriber hyppigt passagerkøretøjer og transportknudepunkter i større byer; vejsidebombeeksplosioner resulterer ofte i ofre.
Busser: Regelmæssige busforbindelser er tilgængelige på flere ruter i Kabul og mellem større byer, der drives af Millie Bus. Internationale forbindelser er også tilgængelige mellem Jalalabad og Pakistans Peshawar og mellem Herat og Irans Mashad; rejsende skal dog tjekke med relevante myndigheder for at bekræfte levedygtigheden af rejser på grund af Afghanistans uforudsigelige grænsesituation. Busser er ofte dårligt vedligeholdt og modtagelige for ulykker. Det er tilrådeligt at undgå busser til langdistancerejser. Passagerbusser er også ofte mål for militante angreb og kidnapninger.
Taxaer: Taxaer er almindeligt tilgængelige i byområder, især i nærheden af lufthavne, hoteller og andre udlændingevenlige steder, og bruges oftere på grund af manglen på offentlige bytransportsystemer. Det er bedst at forhandle med taxachaufføren og aftale en billetpris, inden du går ombord på køretøjet, for at sikre, at du ikke bliver overpriset. Chauffører kan normalt grundlæggende engelsk. Private taxaer er tilgængelige, og 24-timers minicabs er også tilgængelige til lufthavnstransport og afhentning. Pålidelig og sikker offentlig transport kan være svær at finde om natten; rejsende bør derfor træffe de nødvendige foranstaltninger på forhånd. Rejsende rådes til at forudbestille taxaer fra de hoteller, de bor på, før ankomst. Rickshaws er også tilgængelige i større byer, især i Jalalabad , til at rejse korte afstande. Selvom køretøjerne er dårlige, anbefales rickshaws ikke til rejser mellem byer.
Leje af køretøjer: Selvkørende muligheder er ikke tilrådelige i Afghanistan på grund af vejsidebomber rettet mod civile køretøjer fra militante, der opererer i landet. Hvis de vælger at gøre det, skal rejsende forsøge at køre i løbet af dagen og forblive forsigtige. Rejsende har også mulighed for at leje en bil med eller uden chauffør eller guide. Under kørslen skal chauffører styre uden om sikkerhedskonvojer og infrastruktur. Veje er dårligt vedligeholdt uden for større byer som Kabul , og trafikulykker er almindelige på grund af mangelfuld implementering af sikkerhedsnormer. Besøgende bør også variere rejseruter for at undgå enhver mulighed for bortførelse.
Færger og både: På trods af at det er et landlåst land uden søhavne, er det muligt at rejse på vandtaxier via Amu Darya-floden , som udgør en del af grænserne til Turkmenistan, Usbekistan og Tadsjikistan. Flodhavne er til stede på bredden af Shērkhān Bandar og Khairabad i Kunduz - provinsen og Keleft i Jowzjan - provinsen . På grund af bådenes dårlige tilstand og konstante færgeulykker er vandtaxier dog ikke tilrådelige.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >