Information om dækning på ferierejser
Nedenfor har vi samlet information om, hvordan afbestillings- og rejseforsikringen dækker i forhold til coronavirus/Covid-19.
Sådan er du dækket:
Under rejsen - Rejseforsikring
Hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning for din rejsedestination er grøn eller gul på afrejsetidspunktet, er du fuldt dækket af din rejseforsikring i forhold til din police og forsikringsbetingelserne, også ved skader, der relaterer sig til coronavirus.
Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Vælger du at rejse til et orange land/område, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, vil rejseforsikringen ekstraordinært dække, forudsat at årsagen til frarådet rejse i landet/området er COVID-19.
Vær dog opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker følgende:
- Rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet, af andre årsager end COVID-19, fraråder alle rejser. Det gælder både nødvendige og ikke-nødvendige rejser
- Udgifter til evakuering, der direkte eller indirekte skyldes COVID-19. Såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejser udelukkende pga. betydelige indrejserestriktioner (den nye skraverede orange status), dækker vi i henhold til gældende police og betingelser.
- Udgifter til karantæne grundet landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne grundet din egen sygdom opstået på rejsen.
- Udgifter, hvis du bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccination etc.
Dækningen gælder fra 21.01.2021. Er du udrejst inden 21.01.2021, og har du en gyldig rejseforsikring, er din rejseforsikring også omfattet af den ekstraordinære dækning.
Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Vælger du at rejse til et rødt land/område, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, vil rejseforsikringen ekstraordinært dække, forudsat at årsagen til frarådet rejse i landet/området er COVID-19.
Vær dog opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker følgende:
- Rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet, af andre årsager end COVID-19, fraråder alle rejser. Det gælder både nødvendige og ikke-nødvendige rejser
- Udgifter til evakuering, der direkte eller indirekte skyldes COVID-19
- Udgifter til karantæne grundet landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne grundet din egen sygdom opstået på rejsen.
- Udgifter, hvis du bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccination etc.
Dækningen gælder fra 21.01.2021. Er du udrejst inden 21.01.2021, og har du en gyldig rejseforsikring, er din rejseforsikring også omfattet af den ekstraordinære dækning.
Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Hvis du opholder dig i et land/område, som Udenrigsministeriet efter din afrejse fraråder rejser til, og årsagen til frarådet rejse i landet/området er COVID-19, vil din rejseforsikring ekstraordinært dække.
Normalt vil forsikringen dække 14 dage efter Udenrigsministeriet har frarådet rejse i landet, forudsat din forsikring er gyldig i den periode. Skulle der være fra Udenrigsministeriet opfordres til evakuering er du dækket inden for denne 14 dags periode.
Du vil dog ekstraordinært kunne være dækket udover de 14 dage, forudsat din forsikring er gyldig, dog vil retten til evakuering frafalde. Skulle Udenrigsministeriet således efter de 14 dage opfordret til evakuering, så er netop evakuering ikke længere gyldig.
Din rejseforsikring skal til en hver tid være gyldig i din rejseperiode og har du brug for forlænge din forsikring kan du kontakte vores kundesupport på 33 25 25 25.
Vær dog opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker følgende:
- Udgifter til karantæne grundet landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne grundet din egen sygdom opstået på rejsen.
Dækningen gælder fra 21.01.2021.
Hvis den ændrede rejsevejledning ikke skyldes COVID-19
Hvis du er rejst til et land/område, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser til, af andre årsager end COVID-19, og rejsevejledningen bliver ændret, mens du befinder dig på destinationen, vil din forsikringsdækning ophøre 14 dage efter, at Udenrigsministeriet har udstedt rejseadvarslen.
Har du brug for yderligere oplysninger, kontakt venligst vores kundeservice på 33 25 25 25 eller info@erv.dk.
Før rejsen - afbestilling
Har du købt en afbestillings- eller årsafbestillingsforsikring, dækker forsikringen afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager, hvis årsagen er COVID-19. Derudover dækker forsikringen afbestilling pga. alvorlig akut sygdom i din nærmeste familie, hvis diagnosen er COVID-19. Vær dog opmærksom på, at alvorlig akut sygdom hos nærmeste familie er betinget af mindst tre dages hospitalsindlæggelse i umiddelbar nærhed af afrejsetidspunktet. Bemærk, at enkelte policer med betingelserne 50001, 50002 eller 51001 købt før 02.11.2020, ikke omfatter COVID-19.
Din nærmeste familie er ægtefælle/samlever/registreret partner, børn, stedbørn, søskende, forældre, svigerforældre, bedsteforældre, børnebørn, svigersøn, svigerdatter, svoger og svigerinde.
Hvis du har købt en pakkerejse, dvs. en rejse der indeholder flere ydelser (fx flybilletter og hotel eller hotel og udflugt), skal din rejsearrangør, ifølge Pakkerejseloven, tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.
Samtidig er det dit flyselskabs ansvar at refundere eller ombooke din flybillet, hvis du ikke har købt en pakkerejse.
Vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab for refundering eller eventuel ombooking af din rejse.
Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.
Vi anbefaler, at du kontakter din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering. Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.
Afbestillingsforsikringen dækker ikke i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte arrangøren af arrangementet for eventuel refundering. Forsikringen dækker desudenn ikke ubenyttede flybilletter og opholdsudgifter. Vi anbefaler, at du kontakter rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.
Afbestillingsforsikringen dækker ikke ved aflysning af flyafgang, og vi anbefaler derfor, at du kontakter flyselskabet for eventuel refundering.
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du, på grund af uventet opsigelse mindre end 3 måneder inden afrejsen, forhindres i at rejse.
Ja, hvis du har tegnet en afbestillingsforsikring, dækker forsikringen afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager i henhold til police og gældende forsikringsbetingelser.
Øvrige spørgsmål
Thailand har indført nye regler for indrejse pr. 22/12-2021. Det betyder følgende:
- Har du allerede modtaget din QR-kode – før 22. december 2021 – er der ingen karantæne.
- Har du ikke modtaget din QR-kode, er der 10 dages karantæne.
Der gælder særlige regler for Phuket.
Læs mere på den thailandske ambassades hjemmeside – klik her
Tjek altid retningslinjerne for rejse hos Udenrigsministeriet og dit destinationslands ambassade, så du har den seneste viden.
Forsikringen dækker ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller under rejsen. Går dit flyselskab eller rejsebureau konkurs skal du kontakte Rejsegarantifonden for mere information.
Har du købt en pakkerejse, og går flyselskabet konkurs, skal du kontakte dit rejsebureau for mere information.
Vi dækker dig som normalt i henhold til din police og gældende forsikringsbetingelser. Vær dog opmærksom på, at forsikringen ikke dækker udgifter, hvis du bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccinepas etc. Vi anbefaler, at du grundigt undersøger, hvilke regler der gør sig gældende i dit destinations land.
Ja, du har altid mulighed for at modtage et forsikringsbevis. Vær dog opmærksom på, at vi ikke garanterer, at dette er nok for at en ambassade fx kan udskrive et visum. Derfor anbefaler vi altid, at du undersøger dette ved den relevante ambassade og myndighed.
Vi dækker som normalt i henhold til din police og gældende forsikringsbetingelser. Vær dog opmærksom på, at forsikringen ikke dækker udgifter, hvis forsikrede bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccinepas etc. Vi anbefaler, at du grundigt undersøger, hvilke regler der gør sig gældende i dit destinations land.